Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg spreder røgslør over regnskaber

CARLSBERG
Arkiv   Foto:

Den danske bryggerigruppe Carlsberg møder kritik for at fremlægge mindre klare mål for den fremtidige indtjening.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskere med hang til øl med rød-hvidt islæt kan ranke ryggen, når de læser Carlsbergs årsregnskab for 2012. Bryggerigruppen er blandt de største i verden og tjener mange milliarder på sine tre store markeder Vesteuropa, Østeuropa og Asien. Men trods de høje beløb har Carlsbergs indtjeningsevne svært ved at leve op til selskabets egne målsætninger, og nu ændrer man helt sine fremtidige indtjeningsmål.

Den beslutning møder kritik fra flere aktieanalytikere.»Efter de nye målsætninger er det langt mere uklart, hvor man skal lægge et realistisk langsigtet lønsomhedsniveau specielt for Carlsbergs Østeuropa-region. Jeg kan godt forstå, at de gerne vil have mulighed for at arbejde mere i fred og ro uden at blive holdt op på konkrete procentsatser, men set fra min stol kan det her gøre, at prisfastsættelsen af aktien bliver mere usikker,« siger Morten Imsgard, aktieanalytiker i Sydbank.Indtil i går fremlagde Carlsberg sine fremtidige forventninger målt på overskudsgrad – altså indtjeningsevne angivet i procent. Nu vil bryggerigruppens interne og eksterne styrepind i stedet være den underliggende aktieværdi, som skal vokse ti procent årligt. For Vesteuropa vil Carlsberg dog fortsat guide på overskudsgrad, som skal vokse en halv procent årligt.

Langt fra målsætningen

Det nye mål for forventningerne kommer efter, at Carlsberg i februar 2010 opjusterede sine forventninger til overskudsgraden over de næste tre-fem år. I dag – tre år senere – står det klart, at bryggerikæmpen ikke lever op til de dengang udmeldte forventninger. Kun i Asien har Carlsberg leveret som forventet.

Hos Alm. Brand Markets er man heller ikke begejstret for Carlsbergs nye mål.»Mindre gennemsigtighed i bryggerigiganten,« lyder rubrikken i aktieanalytiker Stig Nymans analyse.»Da Carlsberg-aktiens potentiale er nært knyttet til udviklingen i Rusland, anser vi det for en svækkelse af kommunikationen med aktiemarkedet, at ledelsen ikke opstiller klare målsætninger herfor,« skriver han blandt andet.Alle analytikere er dog ikke kritiske over for Carlsbergs nye mål. Ricky Steen Rasmussen fra Nykredit Markets mener, at selskabet har truffet en fornuftig beslutning. Han henviser til, at råvarepriserne, som Carlsberg har meget begrænset indflydelse på, kan påvirke overskudsgraden kraftigt. Derfor giver det bedre mening at sætte mål for den egentlige værditilvækst i stedet for vækst i indtjeningen.»Jeg synes, det giver god mening at ændre målene, som Carlsberg gør. Et meget fast mål for overskudsgraden kan komme til at hæmme selskabets underliggende udvikling,« siger Ricky Steen Rasmussen.

Bedre styrepind

På øverste etage i Carlsbergs hovedkvarter i Valby understreger Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, at selskabet skam fortsat er yderst ambitiøst, men overskudsgraden målt i procent er for usikker at styre efter.

Han mener ikke, at Carlsberg er langt fra at opnå sine nu tidligere målsætninger. Indtjeningsevnen er dog de seneste tre år blevet påvirket negativt af højere råvarepriser på ikke mindst byg i Rusland. En stor del af høsten brændte på grund af tørke, og den dyrere import af byg gjorde ondt.»Vi er ikke voldsomt langt fra at opfylde vores tidligere målsætninger, men det er klart, at der er sket noget med verden. Den har jo været lidt toughere, end vi troede i 2008 og 2009. Når det er sagt, så er det ikke ændrede markedsvilkår, som har fået os til at ændre målsætninger. Procenterne er bare alt for volatile at styre efter. Derfor gør vi dem til absolutte tal i stedet,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.På børsen blev Carlsbergs årsregnskab modtaget med en vis skuffelse. Aktien faldt 5,8 procent til 567,5 kroner. Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, lod sig dog ikke slå ud af børshuggene. Han købte i går Carlsberg-aktier for 995.000 kroner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere