Del : SMS
Berlingske Business

»Carlsberg skal lære at spille som ét hold«

11BUSCARLSBERG-RESULTS-2013.jpg
Carlsberg kom med et underskud på 2,5 mia. kr. Det er blandt andet det russiske marked, som giver problemer. Arkivfoto: Alexander Demianchuk/Reuters

Det har haltet med sammenhængskraften og holdånden i Carlsberg, lyder det fra den nye topchef Cees ’t Hart. 2016 kan blive endnu et mellemår for bryggeriet, der kæmper med at genopfinde sig selv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fremtidsudsigterne er dystre i Carlsberg. Mens Carlsberg-boss Cees ’t Hart lægger sidste hånd på sin store og afgørende strategi i Carlsberg, præsenterede han onsdag sit første årsregnskab i bryggeriet, og det var ikke nogen munter omgang.

»I det øjeblik indtjeningen går ned, som den gjorde i 2015, er det en skuffelse. Punktum. Men hvis jeg skal tage de positive briller på, begynder de første forandringer i virksomheden så småt at vise sig, og organisa­tionen begynder at forstå, hvordan jeg gerne vil have, at de skal arbejde,« siger Cees ’t Hart.

CARLSBERG

Han kom til bryggeriet i sommeren 2015, hvor han efterfulgte Jørgen Buhl Rasmussen. Straks efter sin tiltrædelse igangsatte Hart en oprydning i Carlsberg, som gennem flere år har kæmpet med at komme ud af et vækstmæssigt dødvande og en omsætning omkring 65 mia. kr. Samtidig satte han et stort strategiarbejde i gang, som ventes at medføre store ændringer i Carlsberg.

Strategien, som Hart har døbt Sail 2022, offentliggøres i marts. Men allerede nu står det klart, at den betyder et opgør med fortiden og den tidligere ledelses strategi om hele tiden at vokse og gerne gennem opkøb. Nu er det vigtigere, at Carlsberg bliver stærkere frem for større, som Carlsbergs bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher, også udtalte i et interview med Berlingske i begyndelsen starten af året.

fadøl

Harts analyse har været, at Carlsberg har tænkt og arbejdet alt for meget i siloer og ikke fået nok ud af at arbejde sammen som en gruppe.

»Carlsberg skal lære at spille som et hold og på samme bane. Tidligere har vi spillet forskelligt på 30 forskellige baner, uden at der blev talt sammen. Det skal vi gøre ander­ledes,« siger Hart om den kulturændring, han er i gang med i Carlsberg.

Carlsbergs årsrapport viser med tydelighed, at 2015 var et omstillingsår i bryggeriet. Store nedskrivninger gav Carlsberg et tab på 2,6 mia. kr. – det første underskud i mange, mange år i Carlsberg.

»Allerede ved halvårsregnskabet i august konkluderede jeg, at det ville blive et rigtig skidt år for Carlsberg, og jeg begyndte derfra at bruge mere tid på at kigge frem og arbejde med den nye strategi og finansieriengen af den,« siger Cees ’t Hart.

I strategien vil Carlsberg bruge hovedkræfterne på ølmarkederne i de lande, hvor bryggeriet er eller har udsigt til at blive nummer et eller to. Med den markedsposition følger nemlig den bedste indtjening.

Det betyder samtidig, at det kan komme på tale at sælge fra eller lukke ned i markeder, hvor Carlsberg står dårligere.

Kunne I finde på at lukke ned eller sælge fra i eksempelvis Tyskland eller Storbritannien, hvor konkurrencen er hård, og hvor I ikke er nummer et eller to?

»Vi kigger på alt i vores forretning, der ikke er kerneaktiviteter, og overvejer at sælge fra. Det kunne også være vores aktiviteter i et land, hvor vores markedsposition ikke er stærk nok, og hvor det bedre kan betale sig at sælge fra end at investere. Det ville være nemt at sige, at vi overvejer alt, men jeg kan i hvert fald slå fast, at vi ikke gør det i Storbritannien. Vi har skiftet ledelse derovre og forstår nu markedet bedre, så der holder vi fast,« siger Hart.

SABMILLER-M&A/AB INBEV

Der er en overhængende fare for, at 2016 bliver endnu et mellemår for Carlsberg.

»2016 bliver det første skridt på vejen i vores nye strategi. Vi har meldt vores forventninger med etcifrede vækstrater for i år ud. Men der er klart nogle udfordringer. Rusland er stadig Rusland, og sådan bliver det også i 2016,« siger Hart med henvisning til det Carlsbergs ømme tå, det russiske ølmarked, som falder kvartal efter kvartal.

Carlsberg lukkede for et år siden to bryggerier i Rusland, og for nylig har bryggeriet trukket stikket på fire produktionslinjer på nogle af sine bryggerier og samtidig fyret et større antal medarbejdere.

Dertil komme, at Carlsberg også rydder op og lukker bryggerier i Kina, som ellers er udråbt til nøglemarked i den danske bryggerikoncern. Carlsberg har i slutningen af sidste år lukket syv bryggerier i det østlige Kina.

»De var i dårlig stand, og det kunne ikke betale sig at investere yderligere i dem. Vi lukker dem derfor ned og vil hellere bruge pengene på noget andet,« siger Cees ’t Hart.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere