Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg i mål uden at sprudle

Carlsberg regnskab
Foto:

Lidt højere omsætning, men lidt lavere resultat end forventet fra den danske bryggerigigant efter tredje kvartal.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsberg øgede sin omsætning en smule i 3. kvartal til 18,8 mia. kroner, hvor analytikerkorpset havde forventet 18,5 mia. kroner. Til gengæld blev resultatet før skat kun på 3,15 mia. kroner, hvor analytikerne havde forventet godt 3,2 mia. kr.

Dermed lever koncernens salg godt og vel op til det forventede, mens det kniber med at opfylde forventningerne til at lave overskud på det øgede salg.

På det vigtige russiske marked faldt den solgte mængde øl med 1 procent over årets første ni måneder, men steg dog med 2 procent isoleret i 3. kvartal.

I Vesteuropa går det trægt med at sælge øl til kunderne, og det samlede salg bortset fra Polen faldt med mellem 2 og 3 procent.

Bryggeriet melder samtidig om en kraftig organisk vækst i Asien på 10 procent, som er mere end forventet af analytikerne.

Samlet kom salget i Asien op på 2,389 mia. kroner mod 1,805 mia. kroner i tredje kvartal 2011, og analytikerne havde ifølge SME Direkt kun forventet en stigning til 2,328 mia. kroner på de asiatiske markeder.

Desuden er koncernen tilfreds med, at salget af dens premium-produkter under Carlsberg- og Tuborg-navnene steg med henholdsvis 9 og 6 procent.

"Vi er især tilfredse med, at vores vedholdende indsats for at øge salget af vores internationale premium-mærker og lokale power-brands har resulteret i fortsat øgede markedsandele i alle tre regioner. Det er meget positivt, at vi er tilbage på vækstsporet i Rusland, og at vi i 3. kvartal øgede vores markedsandel både i forhold til sidste kvartal og i forhold til samme kvartal sidste år," lyder koncernchef Jørgen Buhl Rasmussens første kommentar i forbindelse med regnskabet.

Han varsler samtidig, at bryggerigruppen skal være mere effektiv.

"Vi ser fortsat store muligheder på længere sigt inden for dette område, ikke mindst i Vesteuropa," lyder det fra koncernchefen.

Samlet set fastholder Carlsberg forventningerne til hele året.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere