Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg-direktør: Så meget vokser markedet for specialøl

øl
ARKIVFOTO. Foto:

Carlsberg er størst på det fragmenterede og hastigt voksende specialølmarked, hvor væksten i højere grad end på det almindelige ølmarked drives af nyheder og forskellighed. Det siger Simon Fibiger, marketingchef for øl i Carlsberg, i et interview med Ritzau Finans.

Artiklen fortsætter under annoncen

- I forhold til pilsnermarkedet er der flere om specialølmarkedet, men vi laver med vores Jacobsen produkter et genkendeligt brand med variation inden for brandet.

Carlsberg

Specialøl i superpremium-klassen som Jacobsen er også dyre produkter.

Simon Fibiger oplyser, at et superpremiumprodukter er kendetegnet af to faktorer - pris og kvalitet.

- Jacobsen er et produkt, der bliver kælet mere for, og det har en pris, siger marketingchefen.

De udenlandske specialsølmærker som Leffe, som Carlsberg distribuerer, og Grimbergen, som Carlsberg ejer, er på samme prisniveau, men der findes andre og dyrere superpremium-mærker.

Simon Fibiger peger på det danske ølmærke Mikkeller, der også er kælet ekstra for og endda endnu mere, men som ifølge ham koster 25-40 kr. for en 33 centiliters øl.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

Specialølkategorien udgør i dag cirka 15 pct. af ølmarkedet, men kategorien skal vokse til 30 pct. i 2020. Om det er grænsen, tør marketingchefen ikke udtale sig om, men han er sikker på, at væksten vil fortsætte. Tilbage i 2012 var andelen omkring 10 pct.

Han er derimod mere sikker på, at væksten er med til at udviske forskellene i ølkategorien. Specialøl er blevet oplukkeren til ølkategorien.

- Det, vi kommer til at se, er, at vi ikke kommer til at tale specialøl kontra almindelig øl, vurderer han og henviser til, at han venter lidt den samme udvikling, som man har set indenfor kaffe, hvor typer af kaffe bliver en naturlig underinddeling af kategorierne.

EM i fodbold 2012, Danmark - Portugal (2-3). Helder Postiga, Por

Han vurderer, at med tocifrede vækstrater er der ikke noget, der taler for, at væksten skal falde eller flade ud.

- Væksten er fortsat over 10 pct. årligt i kategorien, fastslår Simon Fibiger og tilføjer:

- Carlsbergs egne tal viser, at vi ved udgangen af 2015 har en vækst på 30 pct. og sidder på cirka en fjerdedel af markedet.

Han erkender, at der sker ændringer på markedet for øjeblikket. Det er primært indenfor kategorien udenlandske specialøl, hvor man ser et fald.

- Mens Grimbergen stiger meget og Leffe lidt, er de tre andre øl i top fem over udenlandske specialøl - Budejovicke, Kaiserdom og Newcastle Brown Ale - faldet, siger han.

Ifølge en opgørelse fra oktober er de tre sidste mærker faldet mellem godt 20 og 50 pct. i værdi år til dato.

c

Antallet af producenter af specialøl - typisk mikrobryggerier - venter Simon Fibiger ikke vil fortsætte med at vokse.

- Der er vokset mange mikrobryggerier frem i de senere, og på et eller andet tidspunkt når man et mætningspunkt, siger han og venter på den baggrund, at man nok ikke vil se antallet af bryggerier vokse voldsomt.

Markedet og danskerne vil begynde at finde nogle mærker, de er loyale over for, og så bliver man i større og større grad ved det.

- Mætningspunktet for bryggerier er nået, men ikke mætningspunktet for specialøl, forudser Simon Fibiger.

/ritzau/FINANS

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere