Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg-comeback i dansk ølkrig

14BUScoop-carlsberg.jpg
Der er en tiltagende tendens i supermarkeder til, at de udvikler egne mærker indenfor fødevarer, hvor supermarkedets produkt lægger sig tæt op af det oprindelige produkt. Dette kan være både i en discountudgave

Til januar kan danskerne igen finde Carlsberg Hof, Grøn Tuborg og Coca-Cola på tilbud i Coops 1.200 dagligvarebutikker. Det sker efter otte måneders ølkrig mellem Coop, Carlsberg og Royal Unibrew.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter otte måneder i kulden er Carlsberg på vej tilbage på hylderne hos Fakta, Super­Brugsen, Kvickly, Irma, Dagli’Brugsen og i deres tilbudsaviser.

»Vi er glade for, at vi har kunnet indgå en ny aftale med Coop for 2014. Den kommer til at udbygge vores samarbejde meget,« siger Carsten Händel, direktør for Carlsbergs danske marked, der bekræfter, at samhandlen i 2014 mellem de to parter bliver øget med et stort trecifret millionbeløb.

Carlsberg har i 2013 for første gang været frosset ude af Coops tilbuds­aviser og samtidig mistet muligheden for at sælge en stor del af sit sortiment i koncernens cirka 1.200 butikker. Det er sket efter et kontant opgør med Coop om priser og vilkår, som kulminerede i april med, at Coop højst usædvanligt smed Carlsberg ud af tilbudsaviserne og bad bryggeriet fjerne en lang række produkter fra Coops hylder heriblandt specialøl af mærket »Jacobsen«. De to parter har siden forsøgt at klinke skårene. Det er nu lykkes, og Carlsberg får dermed atter en meget vigtig adgang til de danske ølkunder.

»Aftalen med Coop anser vi for at være af stor betydning for vores danske forretning,« siger Carlsberg-direktøren.

pix-Carlsberg

Det har kostet markedsandele og millioner af kroner i tabt indtjening hos Carlsberg at være presset ud af Coop. Det danske bryggeri har de seneste otte måneder med store ekstraomkostninger måttet køre med halvtomme lastbiler ud til mange af Coops butikker. Bryggeriet har ikke ønsket at nedbemande radikalt i Danmark. Årsagen er, at koncernen i cirka et halvt år har forsøgt at overbevise Coop om, at Carlsberg skulle tilbage til sin privilegerede position i butikkerne.

»Vi har ikke tilpasset distributionen i væsentlig grad i 2013, for vi har i de seneste seks måneder håbet og arbejdet stærkt på at komme tilbage for fuld blus hos Coop,« siger Carlsberg-direktøren.

Hvad, Carlsberg har måttet tilbyde Coop for at komme tilbage i butikker og tilbudsaviser, ønsker Carlsberg-direktøren ikke at oplyse, men Berlingske Business kunne tidligere på året fortælle, at de to var blevet uenige om priser og vilkår.

»Carlsberg har varslet nye prisforhøjelser, som vi finder uacceptable,« lød det fra en Coop-direktør i avisens spalter.

coop

De to røg i kødet på hinanden, efter det var gået op for Coop, hvor billigt Carlsberg leverer sine produkter til grænsebutikker syd for den danske grænse. Coop fik konkret viden om forholdene, da dagligvarekoncernen for et års tid siden åbnede sine egne Fakta-grænsehandelsbutikker for at tjene penge på de mange danske grænsehandelskunder.

Coop lægger ikke skjul på, at det har været et stort problem ikke at have Carlsberg-produkter stærkt repræsenteret i butikker og tilbudsaviser.

»Det er gået udover vores kunder, at vi ikke har haft Carlsbergs produkter godt placeret i vores butikker. Det betyder en hel del, og derfor er vi glade for at have Carlsberg tilbage,« siger Jens Juul Nielsen, informations­direktør i Coop.

De to parter øger deres samhandel med et »stort treciret millionbeløb« i 2014 med deres nye aftale, fortæller han.

Hos Coop ønsker man i dag ikke at sige, hvorfor de to nu pludselig kunne blive enige efter mange måneders tovtrækkeri. Men Coop har skullet vælge imellem at fortsætte det samarbejde med Royal Unibrew, som koncernen styrkede i 2013, eller søge tilbage i armene på Carlsberg, som man har en lang historik med.

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew

Mens både Coop- og Carlsberg-ledelsen jubler over den ny samhandelsaftale, bliver Royal Unibrew efter al sandsynlighed taberen. Hvor mange millioner, Royal Unibrew kan miste på top- og bundlinje, har selskabet ikke ønsket at svare på. Det står dog klart, at Royal Unibrew har haft gyldne måneder i den tid, at Carlsberg og Coop var i konflikt.

»Det er i særdeleshed Coop, der er baggrunden for, at vi vurderer markedsandelene som midlertidigt høje,« sagde topchef hos Royal Unibrew Henrik Brandt, da han for få uger siden fremlagde regnskabstal.

Royal Unibrew må nu forvente at blive presset ud af en del hyldemeter på det danske dagligvaremarked, når Carlsberg atter kører med fyldte lastbilertil Coops 1.200 butikker.

Fredsslutningen med Carlsberg kommer kun cirka en uge efter, at Coop sluttede fred med en anden nøgleleverandør, mejeri­koncernen Arla.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere