Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg-chef: Vækstrejsen fortsætter i Asien

Selv om Asien er den mindste region i Carlsbergs regionale opdeling af verden, er de høje vækstrater i den del med til at trække Carlsberg i retning mod dens langsigtede mål for indtjening og marginer - og sådan skal det være.

Artiklen fortsætter under annoncen

 Det slog Asien-chefen for Carlsberg Roy Bagattini fast på et møde i Hongkong mandag.

- Vi skal være det hurtigst voksende bryggeri i regionen i relation til EBIT og omsætning. Vi leverer marginer på 15-20 pct., og det skal der til for at nå Gruppens mål. Vi skal fortsætte med at vinde volumen- og mængdeandele på samtlige markeder i regionen for at fortsætte med det, understregede han og tilføjede:

- Sker det ikke, skal vi ændre strategi.

Asien-chefen er en relativ tålmodig mand, hvilket han vurderer, man skal være i Asien

- Vi har er 3-2-1-formel for Asien. Man skal tredoble (3) den tid man planlægger at skulle anvende og fordoble (2) investeringen, og så kommer man til at tjene det man regner med (1).

ENORM VÆKST

Set i historiens klare lys har væksten været enorm, og det skal den fortsætte med at være.

Siden 2008 har væksten i region Asien været voldsom, og der har været rapporteret vækst i 10 af regionens 13 markeder, stabil udvikling i to, mens et enkelt - Singapore - udvikler sig negativt lige nu.

- Mængderne er vokset 21 pct. i perioden fra 2008 til nu, omsætningen er i værdi steget 27 pct. og driftsindtjeningen med 34 pct., fremgik det af Asien-chefens gennemgang.

Ydermere fremgik det, at driftsmarginen er steget 6 pct.point, men den har dog ligget stabilt de seneste tre år på 18-19 pct.

Væksten har i perioden fra 2008 og til i dag været meget forskellig på de asiatiske markeder svingende mellem 25 pct. i Singapore til 277 pct. i Carlsbergs kinesiske joint ventures.

VÆKSTDRIVERE

Rejsen mod vækst fortsætter for Carlsberg og vil være hjulpet af flere forhold, med gunstig demografi og stigende indkomst blandt blandt de væsentligste.

God demografi ligger i det forhold, at der er en meget stor andel af unge generationer i Asien i forhold til den udvikling, man ser på de modne markeder i Vesteuropa, hvor den aldrende befolkning er en udfordring også for bryggerierne. En stigende indkomst i Asien er med til at øge lysten til og muligheden for at købe dyre øl.

Endvidere er det asiatiske marked gunstigt påvirket af lavt ølforbrug pr. indbygger i forhold til de modne markeder, og at ølandelen af alkoholforbruget er lavt. Selv i en storby som Hongkong er ølforbruget pr. indbygger omkring 22 liter, mens det i Vesteuropa ligger helt oppe på omkring 90 liter i Danmark fx. I Malaysia er ølforbruget 5 liter pr. indbygger og fraregnes muslimerne i Malaysia er forbruget stadig beskedent - 15 liter.

Fra 2011-2016 ventes ølmarkedet i emerging markets at vokse med 240 mio. hl. og heraf vil 227 mio. hl. komme fra asiatisk lande.

VÆKSTMASKINERNE

Roy Bagattini pegede på tre vækstmaskiner i Asien - Indokina primært Vietnam samt Indien og regionens største marked Kina.

Vest- og Centralkina, hvor Carlsberg traditionelt er store, tegner sig kun for 15 pct. af markedet i Kina. Så der er stor mulighed for vækst. Endvidere så han stor plads til forbedring af marginerne på det store kinesiske marked.

- Marginerne skal forbedres på de store markeder primært Kina, hvor den ligger mellem 5-15 pct., sagde han.

Om Vietnam konstaterede han, at det de seneste år er gået godt.

- Vietnam er det vores bryggeri i det centrale Vietnam - Hue Brewery, der skal drive væksten. Det er fænomenalt bryggeri. Vi vokser 20 pct. pr. år i Vietnam, konstaterede Asien-chefen.

I Indien er der vækstrater på 40 pct. fra en lille del. Markedsandelen er dog øget til 7 pct. og Carlsberg har 7 bryggerier i landet.

Selvom de tre regioner er vækstmaskinerne, kan andre markeder, der ikke er dækket af Carlsberg, også blive interessante.

- Thailand vil blive betydningsfuldt, forudså Roy Bagattini.

Men der lang vej igen. Heineken er i Thailand størst med 1 mio. hl. mod Carlsbergs 0,2 mio. hl.

Nabolandet Myanmar er også en plet, som Carlsberg kigger på - måske med eget bryggeri.

I begyndelsen kan Vietnam dog forsyne Myanmar som det er tilfældet med Thailand.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere