Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg-boss: Vi er helt ude af opkøbsræset de næste to år

cees t hart
De der havde sat næsen op efter et brag fra den nye Carlsberg-topchef Cees ’t Hart blev skuffede, da Hart præsenterede sin længe ventede strategiplan Sail22. Arkivfoto. Foto:

Carlsberg skal vokse via målrettede nålestiksoperationer i storbyer verden over samt have mere fokus på specialøl med høj indtjening. Først om to-tre år er Carlsberg igen i stand til at købe stort op, siger topchef Cees ’t Hart.

Artiklen fortsætter under annoncen

De der havde sat næsen op efter et brag fra den nye Carlsberg-topchef Cees ’t Hart blev skuffede, da Hart præsenterede sin længe ventede strategiplan Sail22. Fraværet af konkrete og målbare ambitioner er til at tage at føle på. Men nedenunder de mere bløde ambitioner ligger der trods alt et markant og opsigtsvækkende opgør med den tidligere ledelse i bryggeriet.

Væk er ambitionen om at vokse via store opkøb i stil med det kvantespring, Carlsberg tog da bryggeriet købte halvdelen af Scottish & Newcastle for ca. 57 mia. kr. i 2008. Væk er også store armbevægelser om at være verdens hurtigst voksende bryggeri og stædig insisteren på, at smertensbarnet Rusland om kort tid igen bliver et vækstmarked.

Jens Chr.

Mere værdi til aktionærerne

Den nye syvårsplan fra Cees ’t Hart, som han har udviklet de forgangne seks måneder sammen med de øverste 60 direktører i Carlsberg, handler først og fremmest om at skabe mere værdi til de hårdt prøvede aktionærer i bryggeriet. Godt nok holder Hart stadig fast i Rusland, han kan heller ikke andet, men han har dog allerede lukket to bryggerier i landet og taget en milliardnedskrivning på det store Baltika-bryggeri, fordi han slet ikke ser lige så optimistisk på Rusland som forgængeren Jørgen Buhl Rasmussen.

CARLSBERG-RESULTS/

Carlsberg skal være stærkere, ikke bare større for enhver pris. Det betyder, at Carlsberg-bossen bruger sine kræfter på at kigge indad i organisationen, hvor kulturen skal ændres og blive bedre til at tænke som ét hold. Sammenholdt med ambtionen om at sende flere penge til aktionærerne er der hverken råd eller kræfter til at tænke offensivt uden for den eksisterende forretning, erkender Cees ’t Hart. Selv om mulighederne for opkøb og fusioner er større end meget længe, er Carlsberg reelt ude af opkøbsræset i flere år frem.

Cees't Hart

»Vi er i en industri, der samler sig via opkøb og fusioner. Men selv er vi slet ikke i en position, hvor vi kan gå forrest. Jeg håber dog, at vi kan være klar til at kunne spille en mere aktiv rolle om nogle år. Når vi har reduceret vores gæld og øget udbyttet til aktionærerne, så kommer der et tidspunkt igen, hvor vi kan kigge på mulighederne for opkøb af attraktive virksomheder, som kan skabe afkast til aktionærerne i fremtiden,« siger Cees ’t Hart.

Carlsberg offentliggør årsregnskab

Drømmene om vækst Asien, især Kina, Indien og Vietnam, er intakte i Carlsberg. Men det kræver store investeringer eller opkøb. Og det bliver ikke foreløbig. Imens kæmper Carlsberg mod uret, for konkurrenter som Heineken samt japanske bryggerier som Asahi og Kirin rykker også i Asien. Verdens to største bryggerier AB-Inbev og SABMiller er samtidig i gang med at fusionere og er tvunget til at sælge fra undervejs. De attraktive ølvirksomheder risikerer derfor at være blevet snuppet, mens Carlsberg har travlt med at kigge indad.

»Nej det frygter vi ikke, der vil stadig være ting i gang, den dag vi er klar. Men det, vi går op i nu, er denne syvårsstrategi som fokuserer på organisk vækst. Vi holder øjnene åbne for opkøb, men det kan vi kun, hvis vi har styr på butikken, har reduceret gælden og sendt øget udbytter. Først derefter vil vi være klar, hvis muligheden opstår,« siger Hart.

Carlsberg offentliggør årsregnskab

Denne markant ændrede tankegang i Carlsbergs åbnede bestyrelsesformand Flemming Besenbacher allerede for i et interview med Berlingske i starten af januar.

»I modsætning til hvad der tidligere er kommunikeret fra Carlsberg, så ønsker vi i dag ikke at være store, vi ønsker at være stærke. Der var engang, hvor Carlsberg havde en ambition om at være det hurtigst voksende bryggeri. Det blev lanceret i euforien over at have sat sig på hele Baltika dengang i 2008, og da var det måske muligt, men med udviklingen i Rusland er det ikke længere en ambition,« sagde Flemming Besenbacher i et interview med Berlingske 4. januar.

Fokus på storbyer

De kommende år vil Carlsberg i langt højere grad end tidligere søge mod storbyer med købestærke forbrugere, også i lande hvor Carlsberg ikke er i dag. Det er nyt og kan åbne for nye partnerskaber og samarbejder for Carlsberg i fremtiden.

»Der er storbyer, hvor vi er allerede, men hvor kan være endnu mere til stede. I Shanghai er der eksempelvis 20 mio. indbyggere, det er mere end i de nordiske lande tilsammen. Så det er ikke ubetydeligt at blive stærkere der,« siger Hart.

11BUSCARLSBERG-RESULTS-2013.jpg

Det kan bringe Carlsberg til storbyer i USA og Sydamerika, hvor mærkerne Carlsberg, Tuborg, Grimbergen pg Jacobsen kan blive serveret for et nyt publikum.

»Vi vil gå ind i storbyer, hvor vi endnu ikke er. Det er en mulighed for at få del i en indtjening i helt nye områder. Det kunne være Sao Paulo i Brasilien, Lagos i Nigeria eller Manila i Filipinerne. Det er storbyer med en høj koncentration af købestærke forbrugere, som er interessante for os,« siger Cees ’t Hart.

Det gode ved at gå efter øldrikkerne i storbyerne er, at de repræsenterer høj værdi, men Carlsberg behøver ikke nødvendigvis bruge store summer på at købe eller bygge et nyt bryggeri. Det skal løftes via partnerskaber.

»Det er en måde, hvorpå vi ikke behøver at investere i vores eget bryggeri. Vi vil i stedet bruge pengene på at transportere øllet ud og på markedsføring over for forbrugerne, det er en mere fleksibel måde at vokse på,« siger ølbossen og anerkender samtidig at konkurrencen i de store byer er hård.

»Det bliver ikke let, og det er ikke billigt. Vi er ikke naive,« siger han.

Carlsbergs aktiekurs faldt onsdag over tre pct. til kurs 592.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere