Del : SMS

Carlsberg bagud i den globale ølstafet

Jørgen Buhl Rasmussen
Administrerende direktør i Carlsberg Jørgen Buhl Rasmussen fotograferet mandag 18. februar 2013 ved aflæggelsen af Carlsbergs årsregnskab 2012 (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2013) Foto:

Carlsberg er en kæmpe i Danmark, men på det globale ølmarked sakker selskabet agterud i konkurrencen mod de tre største i branchen, mener analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampen er hård blandt de største spillere på det globale ølmarked, og Carlsberg, som er den fjerdestørste bryggerigruppe i verden, er ved at blive hægtet af.

Sådan lyder analysen fra Sydbanks analytiker Morten Imsgard.»Carlsberg er ved – en lille smule – at blive hægtet af kapløbet med de allerstørste. Der er top tre i verden, og desværre for Carlsberg er der et hul ned til nummer fire. Jeg har svært ved at se, at de kan lukke det hul igen, for de andre har simpelthen haft mere fart på i en årrække nu,« siger Morten Imsgard.Verdens tre største bryggerigrupper – Heineken, Anheuser-Busch InBev og SABMiller – er i runde tal mellem to og tre gange større end Carlsberg målt på omsætning. De er også til stede på flere vækstmarkeder end den danske bryggerigruppe.Efter købet af Scottish & Newcastle i 2008 er Carlsberg nu klar til flere opkøb. Men i konkurrencen med de tre største kan Carlsberg komme til at mangle finansielle muskler, mener Morten Imsgard.Ikke overraskende ser Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen, anderledes på sagen.»Jeg ser ingen grund til, at Carlsberg ikke kan klare sig i konkurrence med de andre. Vi er rigtigt store på de markeder, hvor vi er, og det er det, der er vigtigt,« siger topchefen og uddyber:»Vi har valgt ikke at være til stede i Latinamerika og andre regioner. Vi vil til gengæld gerne være stærke, hvor vi er, nemlig i Vesteuropa, Østeuropa og Asien. Der er vi utroligt stærke, og vi er markedsledere i langt de fleste markeder, hvor vi spiller,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere