Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg åbner for afrikanske opkøb

05BUS20130703-161746-9BM.jpg
Asien er vores fokusområde, men vi har også kig på Afrika, understreger Carlsbergs topchef Jørgen Buhl Rasmussen. Planen er, at Carlsberg fortsat skal være blandt de to-tre største på de markeder, hvor Carlsberg er repræsenteret

Bryggeri rokker ved strategien og åbner for opkøb uden for de traditionelle kerneområder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carlsberg kigger uden for de traditionelle kernemarkeder. Opkøb i Afrika og en større udbredelse af Carlsberg-mærket i USA kan ske inden for de næste år, siger topchef Jørgen Buhl Rasmussen. Dermed er bryggeriet i gang med at rokke ved den årelange strategi om at holde sig til kernemarkederne i Asien samt Vest- og Østeuropa.

»Vi har overvejelser om andre dele af verden. Asien er fokusområdet, når det drejer sig om opkøb. Men det er ikke absolut det eneste sted, selv om jeg er sikker på, at det er i Asien, vi kommer til at bruge de fleste af vores investeringskroner,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Den danske bryggerikoncern, der er nummer fire i verden, overvejer at købe op i afrikanske lande.

»Selvfølgelig kigger vi på Afrika, og vi har en god fornemmelse for, hvad der foregår. Asien er i fokus, men det betyder ikke, at vi ignorerer Afrika,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Han understreger, at Carlsbergs primære fokus fortsat er at finde opkøb i Asien, hvor der er flest opkøbsmål, som de tre store hovedkonkurrenter belgiske AB Inbev, hollandske Heineken og britisk-sydafrikanske SAB Miller ikke allerede har sat sig på.

Begrænset ølforbrug i Afrika

Afrika udgør blot fem procent af verdens ølmarked. Det gennemsnittlige ølforbrug er på ni-ti liter pr. indbygge om året mod 50-70 liter på mere udviklede markeder. Det betyder, at vækstudsgifterne er store i takt med, at landene udvikler sig.

»Forventningerne om høj vækst vil sandsynligvis tiltrække flere af de større spillere inden for de nærmeste år,« vurderer analysebureuet Moody’s i en ny rapport.

De mest interessante dele af Afrika har særligt SAB Miller sat sig på, og bryggeriet er dominerende på kontinentet. Men alligevel kan der godt være andre muligheder, vurderer Morten Imsgard, analytiker i Sydbank.

»Der er muligheder i Afrika, og der er flere lande, hvor Carlsberg vil kunne gå ind. Men de lidt mere udviklede og oplagte muligheder i Sydafrika og Nigeria har allerede en massiv tilstedeværelse af konkurrenter, der sidder på betydelige markedspositioner,« siger Morten Imsgard.

Carlsberg er i dag meget begrænset repræsenteret på kontinentet. Den eneste undtagelse er det sydøstafrikanske land Malawi, hvor Carlsberg har været siden 1969, og i dag er næststørst.

Udmeldingen fra Jørgen Buhl Rasmussen kommer, efter at Carlsberg i de senere år har haft vanskeligheder med at skabe vækst på særligt det russiske marked, hvor finanskrisen og ny lovgivning har hæmmet udviklingen. Det kan have fået det danske bryggeri til at åbne for muligheden for at finde andre vækstområder, vurderer Morten Imsgard.

»Over de seneste par år er udfordringerne væltet ned over selskabet i Østeuropa. Derfor kan de have ændret deres strategi en smule og kigger nu på, om der kan være nogle andre interessante vækstmuligheder på lidt længere sigt, fordi de er blevet mere pessimistiske om mulighederne for væksten i Østeuropa,« siger Morten Imsgard, der dog tvivler på, at Carlsberg kan finde på at lave meget store investeringer i Afrika.

Men Carlsberg vil ikke nødvendigvis holde sig til Afrika. Jørgen Buhl Rasmussen peger også på, at det er muligt, at Carlsberg vil prioritere det amerikanske marked højere. USA, der er et af verdens største ølmarkeder, er helt domineret af de tre hovedrivaler. Særligt AB Inbev med blandt andet Budweiser-mærket står stærk.

Opprioritering i USA

Carlsberg har derfor altid blot eksporteret øl til USA, men indsatsen kan fremover blive opprioriteret.

»Vi kan ikke se, at der er muligheder for at lave en kæmpeinvestering, men det er et sted, vi kigger på, fordi der er et højt kendskab til Carlsberg-mærket, og vi har et godt image. Så vi ignorerer ikke USA,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Han peger som eksempel på, at det store mindretal af polakker i Chicago-området efterspørger en række af de polske brand, som Carlsberg ejer. Også det nye og meget succesfulde ciderprodukt Somersby kan være på vej til at få en større rolle i USA.

»Vi kigger på muligheden for at lave noget større med Somersby i USA,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Til gengæld afviser han helt, at Carlsberg har noget at gøre i de latinamerikanske lande. Her har AB Inbev gennem store opkøb sat sig tungt på ølsalget

»Latinamerika kigger vi ikke på. Det vil være en for stor kamp. Det er et marked, der er alt for konsolideret, og vi kommer ikke ind i en større målestok,« siger Carlsberg-chefen.

Det danske bryggeri har i de seneste 20 år haft svært ved at følge de tre store konkurrenter, der har været flittige til at købe op. Carlsberg er i dag den klart mindste af de fire globale ølkoncerner.

Men Jørgen Buhl Rasmussen siger, at det vigtigste er, at Carlsberg er stor nok i de regioner, hvor bryggeriet kæmper med de tre andre.

»Vi har en størrelse i dag, hvor vi ikke har en ulempe i forhold til indkøb. Det er en vigtig opgave at få det rigtige i Asien, så vi fortsætter med at være den måske stærkeste derude. Det er ikke afgørende at være den største globalt hverken i volumenen eller i salg,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Han siger, at Carlsbergs plan fortsat er altid at være blandt de største på de enkelte markeder.

»Vi skal være stærke der, hvor vi er. Hvis ikke vi er nummer et, to eller en meget stærk nummer tre, kan det være vanskeligt at bygge en stærk forretning,« siger Carlsberg-direktøren.

Carlsberg har de senere år betalt kraftigt af på den store gæld, som blev stiftet, efter at bryggeriet sammen med hollandske Heineken i 2008 købte den britiske konkurrent Scottish & Newcastle.

Det år skyldte den danske virksomhed 44 milliarder kroner, men i dag er gælden faldet til cirka 32,5 milliarder kroner. Det svarer til godt to gange indtjeningen, og Carlsberg har et mål om, at gælden kan være 3,5 gange indtjeningen. Det betyder, at det danske bryggeri umiddelbart kan frigive op mod 25 milliarder kroner til opkøb.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere