Del : SMS
Berlingske Business

Brødrene, der vendte hjem til Hjem-Is

09BUSViking-Is.jpg
De to brødres liv og personlighed er meget ens. Den eneste afvigelse er favoritisen. Tom Roth (tv) foretrækker en Kung Fu-is. mens Per Roth hellere sætter tænderne i en Magnum Mandel. Foto: Claus Fisker

Inden nytår fusionerede Viking Is med Hjem-Is. De to jyske brødre Per og Tom Roth skal nu sammen stå for den rullende frostvarebutik.

Artiklen fortsætter under annoncen
Per Roth vælger en Magnum Mandel og Tom Roth en Kung Fu-is. For Toms vedkommende er is lige så fast inventar i fryseren, som mælken er det i køleskabet. For Per er det ligesom de fleste danskere en sæsonbaseret spise.

Bortset fra det er de to brødre ens.

»Vi er som et gammelt ægtepar«, lyder det fra Per.

Begge har arbejdet i telebranchen, så suset videre til Hjem-Is og i 2011 stiftede de så Viking Is sammen.

pix-hjem

Opstarten af Viking Is var en turbulent periode. Kritikken ramte de to brødre, da Hjem-Is mente, at de kopierede konceptet. Der var da heller ikke de store forskelle. Hjem-Is havde en klokke. Viking Is en melodi. Hjem-Is bilerne var blå og Viking Is røde. Konflikten mundede ud i, at Viking Is fik et fogedforbud og blev sendt ud af spillet i Syddanmark. Til sidst endte det dog med, at Hjem-Is’ mangeårige monopol alligevel blev brudt, og Viking Is fik lov til at køre i hele landet.

Begge brødre oplevede styrkerne i at være sammen om foretagendet. Hvor vigtigt det er at kende hinandens grænser, men også bakke hinanden op i, at man har gang i det rigtige. Indtil videre har det tætte makkerskab ikke givet de store problemer.

»Vi er jo typerne, der kalder en skovl for en skovl,« lyder det fra Tom. Derfor får de klaret mange af de potentielle problemer i opløbet.

Læs også: Analyse: Paradis Is stadig uden konkurrenter

En vigtig opringning

At Hjem-Is skulle blive en del af deres liv igen havde ingen af dem regnet med. Men da Nestlé en dag i sommeren 2013 ringede og foreslog, at de kom med et købstilbud på Hjem-Is, var det ikke så svært at sige ja, og forhandlingerne gik i gang. 30. december sidste år fusionerede Viking Is med Hjem-Is. En surrealistisk fornemmelse, at de i dag står som ejere af den isleverandør, de vendte ryggen til, lyder reaktionen fra brødrene.

pix-isisi

Begge har altid vidst, at de ville være sælgere. Per og Tom Roth er både sønderjyder og sælgere med stort »s«. Tom husker, når han som seksårig sad på bilsædet ved siden af sin far, der var kørende sælger for byggebranchen. Han var fascineret af den rullende tilværelse på landevejen og farens sælgercharme.

Det var begge brødres store forbillede. Et forbillede der i dag ikke længere er blandt dem, men som indirekte er med på Tom og Pers ture rundt i landet med frostvarer.

»Det er allerede dengang, at grundstenen er blevet lagt for, at det var den retning, vi skulle gå,« siger Tom.

Professionelt makkerskab

Fortællingen om de to brødre er ikke bare fortællingen om et tæt professionelt makkerskab, der har hovedsæde i Aabenraa. Det er også fortællingen om et brødrepar, der deler meget andet end is.

Når sælgerfrakken er lagt væk, kommer speedwayjakken frem. Toms søn Mikkel på 11 år kører speedway. En beskæftigelse der for Tom er et godt afbræk fra hverdagens trummerum og for Per en hobby, der altid har været en del af ham.

»Det lever jeg næsten med i, som var det min egen knægt. Han er allerede bedre til det, end jeg var,« forklarer Per, der som dreng selv kørte meget speedway.

Bliver fritiden ikke brugt på speedwaybanen, samles familien i sommerhuset. Tom har to børn og Per tre. Børn der elsker is og ikke klager over, at henholdsvis far og onkel ejer en rullende isbutik.

Selv om den rullende frostvareforretning fylder godt i tilværelsen, så er arbejdet som selvstændig ikke det nemmeste. Begge knokler i perioder mange timer i døgnet. De har lært fra deres opvækst, at det er vigtigt at have opbakning fra hjemmefronten, så den fik de begge indhentet, inden aftalen med Nestlé blev skrevet under. De to kan se frem til et ægteskab, der varer lidt endnu.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere