Berlingske Business
LIVE
16:47 Novos ærkerival får 250 millioner for at »sladre« om konkurrent

Bananspisende danskere glade for Fairtrade

BRITAIN-COLOMBIA-ECUADOR-RETAIL-BUSINESS-BANANA-FILES
Foto:

Danskerne er vilde med fairtrade. Sidste år steg salget af fairtrade i danske detailbutikker med 17 procent til næsten 870 mio. kr. Og bananer er et hit.

Det er let at kende de Fairtrade-mærkede varer i supermarkederne. Det er mærket, der er blåt og og grønt med en bonde, der vinker som symbol på, at han siger tak, når forbrugeren vælger Fairtrade.

Varer med det lille blågrønne mærke er mere og mere populært hos danskerne.

»Bananer er absolut den Fairtrade-vare, vi sælger mest af. Derefter er det kakao, kaffe, rørsukker og te,« siger CSR-chef Thomas Roland fra Coop.

INDONESIA-COFFEE/
For abonnenter LÆS MERE : Din morgenkaffe er truet på livet

Ifølge organisationen Fairtrade Danmark steg salget i detailsektoren med cirka 17 procent til 868 mio. kr. på det danske marked  i 2016. Det betyder, at Fairtrade-mærket fortsat bliver langet mere og mere over disken.

Når danskerne køber mere Fairtrade, bliver den såkaldte Fairtrade-bonus, som bønder og arbejdere i fattige lande får, også højere.

»Trenden har også godt fat i de politisk bevidste forbrugere i disse år. Men på den stribe af produkter fra udlandet som for eksempel bananer, chokolade og kaffe, som vi nødigt vil undvære, uanset hvor gode vores klimaintentioner er, så er det meningsfyldt, at der i det mindste knytter sig en social og økonomisk bæredygtighed til produkterne,« siger forbrugerekspert Anne Glad.

MEGA CUTE
For abonnenter LÆS MERE : Dansk velfærdsgris sælger som varmt brød

Fairtrade er en international mærkningsordning, der arbejder for, at bønder og arbejdere i nogle af verdens fattigste lande i blandt andet Latinamerika og Afrika får en mere fair indtægt og bedre arbejdsvilkår. Det kan give dem hjælp til at udvikle landbrugsproduktionen, bygge en skole eller sundhedsklinik. Samtidig bliver der taget hensyn til miljøet i produktionen. .

Fairtrade Danmark fortæller, at salget af bananer med det blågrønne mærke sidste år steg med cirka 20 procent i volumen, mens Fairtrade-kaffe gik frem med seks procent. Men der hvor danskerne gik mest amok var inden for kakao, hvor salget steg 78 procent. Kakao indgår bl.a. i chokolade i plader.

Arla

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen