Del : SMS
Berlingske Business

Arlas partner i Kina er et skældsord

CHINA-MILK/
Foto:

Det var et PR-scoop for den kinesiske mejeriproducent. Mengniu Dairy Co. indgik en milliardaftale med den dansk-svenske mejerigigant Arla Foods i forbindelse med Kinas præsident Hu Jintaos visit til Danmark i juni.

Artiklen fortsætter under annoncen
Kinesiske brancheeksperter udlagde det som en stor gevinst for en af Kinas allerstørste på markedet for mejeriprodukter. Aftalen tilførte kapital til den kinesiske side, men endnu vigtigere var det, at det kunne være med til at forbedre renommeet for en ellers skandaleramt virksomhed.

Men mange kinesere undrede sig samtidig: Hvorfor ville Arla sætte sit eget omdømme på spil ved at spendere 1,7 mia. kr. på at blive indirekte medejer af Mengniu og dermed give det kinesiske selskab sit blå stempel.

Arla trådte lige ind i et minefelt, da det knyttede bånd med en af de kinesiske virksomheder, der lægges mest for had af kinesiske forbrugere. På internettet spurgte nogle kinesere direkte, om de i Arla var blevet 'sindssyge'. Det skriver Information.

Mejerier - brancheanalyse


Mengniu har et særdeles blakket ry, efter det har solgt mælk med kemikaliet melamin og andre farlige giftstoffer. Det har ført til flere kampagner for boykot af Mengniu. Selskabets anseelse er blevet så ringe, at i slutningen af sidste år - efter en ny skandale - blev brugt som et skældsord. »Jeg håber, hele din familie drikker Mengniu,« blev det nye udtryk til at forbande andre.

Mengniu er derfor kort fortalt et brand i krise. Men med Arla-aftalen så Mengniu en mulighed for at rette op på sit image. Hvis Arla stoler på os, så kan I, de kinesiske forbrugere, også gøre det, fortalte mejeriselskabet via sociale medier. Men på internettet var der fortsat skepsis. Bliver det Arla, der hiver Mengnius navn op af rendestenen, eller vil det omvendt blive Mengniu, som trækker Arla ned i sølet?

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere