Del : SMS

Arla vil tredoble eksporten til Afrika

COP120 Arla planlægger europæiske storfusioner
Det strategiske mål fra ledelsen er, at eksporten til Afrika skal tredobles til mindst 2 milliarder kroner i 2017. Foto:

Mejerigiganten Arla ansætter 250 lokale medarbejdere i Afrika, håber at tredoble eksporten og overvejer at etablere lokal produktion.

Artiklen fortsætter under annoncen

Afrikanerne skal lære at spise dansk ost og smør. Arla vil i den kommende 12 måneder ansætte 250 nye medarbejdere i Afrika og planlægger at åbne flere pakkerier i afrikanske lande, skriver Jyllands-Posten.

Derudover overvejer virksomheden at etablere lokal produktion.

- Syv af verdens 10 hurtigst voksende økonomier er i Afrika. Vi forventer, at forbrugsmønstrene på kontinentet vil gennemløbe en udvikling, som vi tidligere har set i Mellemøsten. På kort sigt vil vi især sælge mælkepulver i Afrika, men i takt med, at den økonomiske vækst får middelklassen til at vokse, vil det også blive muligt at eksportere smør og ost til Afrika, vurderer Finn Hansen, der er koncerndirektør i Arla Foods.

Det strategiske mål fra ledelsen er, at eksporten til Afrika skal tredobles til mindst 2 milliarder kroner i 2017.

Det er især nordafrikanske lande som for eksempel Egypten, som Arla har fokus på.

- Kultur, sprog, religion og forbrugsmønstre i denne region minder meget om Mellemøsten, som vi kender indgående. Vi har derfor allerede et skræddersyet sortiment klar til Nordafrika, fortæller Finn Hansen til avisen.

I 2030 vil middelklassen i Nordafrika og Mellemøsten være mere end fordoblet i forhold til i dag svarende til 240 millioner i 2030 og syd for Sahara ventes middelklassen at blive tredoblet til 110 millioner mennesker.

- Når alle disse mennesker for alvor begynder at købe smør og ost, skal vi være et veletableret selskab, der er klar til at udnytte potentialet. Vi går målrettet efter de lande, der har størst importbehov, siger Finn Hansen til Jyllands-Posten.

De danske og tyske mælkeproducenter, som ejer andelsselskabet Arla, ventes at øge produktionen med mindst en milliard liter og derfor må virksomheden søge nye eksportmarkeder.

BNB

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere