Del : SMS
Berlingske Business

Arla-toppen fik markant lønhop i 2015

Arla
Mens landmændene er pressede og Arlas resultat faldt i 2015, kan selskabets ledelse glæde sig over et lønhop. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016) Foto:

Mens landmændene er pressede og Arlas resultat faldt i 2015, kan selskabets ledelse glæde sig over et lønhop.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mælkepriserne faldt, og mælkebønderne led i 2015. Det kunne mærkes hos Arla, hvor omsætningen var under pres og resultatet faldt.

Det kunne dog ikke mærkes hos ledelsen, der har fået en markant lønstigning i året. Det viser regnskabet for 2015.

Direktionen fik samlet 3,3 millioner euro eller 24,6 millioner kroner i i løn i 2015 mod 2,5 millioner euro i 2014. Det svarer til en lønstigning på markante 32 procent.

Arla-ansatte brugte bønders penge på guldure og gavekort

Det største hop var på posten "variabel løn og incitamentsprogrammer", som er blevet fordoblet til 0,8 millioner euro.

Arlas direktion består af administrerende direktør Peder Tuborgh og viceadministrerende direktør Povl Krogsgaard.

18BUSPeder-Tuborgh-151646.jpg

Samlet faldt Arlas omsætning en smule til 10,3 milliarder euro i 2015 mens resultatet dykkede fra 320 til 295 millioner euro.

Ifølge Arlas regnskab faldt prisen på kilogram mælk til 33,7 eurocent i 2015 fra 41,7 eurocent i 2014.

»De faldende mælkepriser globalt har påvirket hele branchen og alle aktørerne på markedet.«

Arla

»I 2014 faldt råvarepriserne for sødmælkspulver markant, og i 2015 blev de liggende på et konstant lavt niveau trods korte perioder præget af optimisme i løbet af året,« skriver Arla i sit regnskab.

Arla

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere