Del : SMS
Berlingske Business

Arla-topchef: Al tro på fremgang er frosset fuldstændig fast

18BUSPeder-Tuborgh-151646.jpg
Det var ikke muntre tal, Arlas koncernchef Peder Tuborgh (tv) sammen med bestyrelsesformand Åke Hantoft kunne lægge frem, da regnskabet for 2015 blev offentliggjort onsdag. Spørgsmålet er, om vi har set det værste endnu, sagde han, men slog samtidig fast, at det giver muligheder for at positionere sig rigtigt i sit marked og finde vækstlommer. Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2016

Mejeriindustriens eskalerende krise kan blive forværret af, at de generelle økonomiske udsigter på kort tid er skiftet fra varm til kold, lyder det fra Arla-boss Peder Tuborgh efter et regnskab, der for første gang i seks år viste tilbagegang i omsætning og resultat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er en giftig cocktail, Arla-topchef Peder Tuborgh måtte bunde sidste år. Den fører til, at Arla Foods for første gang siden finanskrisen måtte se sin milliardomsætning bakke sidste år. Omsætningen faldt i 2015 med 3,3 pct. til 76,5 mia. kr. i forhold til året før. Paradoksalt nok er det mælk, der er hoved-ingrediensen i den ubehagelige cocktail, der rammer Arla.

Arla

Europa er nemlig ved at drukne i mælk, fordi fjernelsen af EUs mælkekvoter har fået mælkebønderne i især Nordeuropa til at producere voldsomt meget mere mælk, og samtidig betyder den russiske embargo, at hele tre mia. kilo mælk ekstra har skullet afsættes i Europa i løbet af 2015 oven i den ekstra mælk, der allerede flyder ind fra den øgede produktion.

Dertil kommer, at efterspørgslen i Kina overraskende er dykket og har sat priserne under pres.

Og som om det ikke var nok, så står Arla nu – ligesom mange andre store virksomheder – ansigt til ansigt med fornyet frygt for generel økonomisk afmatning. Frygten afløser den optimisme, der var blandt økonomer og topchefer sidste år, som fik mange til at tro på medvind i de europæiske økonomier i 2016.

Cees't Hart.

Peder Tuborgh kan klart mærke, at frygten for afmatning er tilbage.

»Vi begyndte at se, at det frøs sig fast i slutningen af 2015, men da var der stadig en tro på, at det ville løsne sig igen her i foråret 2016. Den opfattelse er væk nu. Al tro på fremgang er frosset fuldstændig fast, og vi skal nok helt hen i slutningen af året, før det ser bedre ud. Spørgsmålet er, om vi har set det værste endnu, det er svært at sige, men man skal nok ruste sig til, at det bliver et svært, svært år,« siger Peder Tuborgh.

Sejlene skal rebes

Som beskrevet i Berlingske i sidste uge, ønsker en række danske topchefer fra A.P. Møller - Mærsk-topchef Nils Smedegaard over Carlsberg-boss Cees ’t Hart til Danske Banks formand Ole Andersen groft sagt 2016 overstået, før året næsten er kommet i gang.

Peder Tuborgh ser også dystert på indeværende år.

»2016 ser ud til at kunne blive endnu et mellemår, hvor virksomheder skal rebe sejlene efter at have gjort det i mange år i træk efterhånden. Der er ikke så meget gang i verdensøkonomien, som der kunne have været, og som vi troede, der var. Samtidig er der simpelt hen et bjørnefavntag om vores industri, der gør, at den ikke kan få luft,« siger Peder Tuborgh og fortsætter:

»Men for den enkelte virksomhed er der også muligheder for at positionere sig rigtigt i sit marked og finde vækstlommer, og det arbejder vi med at gøre i Arla,« siger Peder Tuborgh.

Arla

Prisen på mælk ligger underdrejet og følger ligesom mange andre råvarepriser den underdrejede pris på olie, som giver et hav af virksomheder udfordringer.

»Alle fødevareprisindeks er faldet den seneste tid, og de falder i tæt sammenhæng med olieprisen. Der er ikke så meget gang i verdensøkonomien, som alle havde forventet. Vi ser alle de store råvareindeks inklusive mælk og olie ligger på et meget lavt niveau og har været under pres i meget lang tid,« siger Peder Tuborgh.

Siden nytår er frygten vokset for, at Kinas økonomi er på vej i uføre. Mejeriindustrien har allerede gennem mange måneder kæmpet med faldende efterspørgsel fra Kina.

»Der har tidligere været stor vækst i Kina, som har hjulpet det globale marked, men den vækst er bøjet af sidste år i Kina. Pris-inflationen i Kina har efter vores vurdering været for høj tidligere, så de nye forbrugere, der kommer til, har ikke kunnet være med. Det har sænket væksten. Nu er der ved at ske en tilpasning i markedet, men det tager tid, før det slår fuldt igennem for forbrugerne,« siger Peder Tuborgh.

Et såret landbrug øjner hjælp i ECB-pakke

Arlas 2015-regnskab er en blandet omgang. Mens Arlas omsætning falder i bl.a. de to hjemmemarkeder, Danmark og Sverige, er der vækst i flere markeder uden for Europa – særligt i USA og i Mellemøsten. Her vokser Arla med henholdsvis 14 pct. til ca. 920 mio. kr. og 19 pct. til næsten fire mia. kr.

Tyskland skuffer

Et af de markeder, der overrasker mest negativt, er Tyskland, som Arla ellers i flere år har købt op og fusioneret med andre mejerier for at blive større. Derfor er det lidt af en bombe, at Arlas omsætning på det enorme tyske marked faldt 14 pct. til 8,7 mia. kr.

»Vi fortryder ikke, at vi har satset på Tyskland. Tilbagegangen er udtryk for, at priskonkurrencen er barskere i Tyskland end i eksempelvis Danmark og Sverige, hvor den er rigeligt hård. 80 pct. af det, vi sælger i Kina, kommer fra vores nye anlæg i Tyskland, så vi kunne slet ikke have haft den kinesiske ambition, hvis vi ikke havde haft Tyskland,« siger Peder Tuborgh.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere