Del : SMS
Berlingske Business

Arla tager førertrøjen i Storbritannien

10BUSkoeer.jpg
Mælkegiganten Arla styrer mod en endnu mere solid position i Storbritannien med et foreløbigt ja til engelske mælkeproducenter som andelshavere. Foto: Henning Bagger

Arla stemte onsdag aften ja til at fusionere med 1.600 britiske mælkeproducenter, der nu bliver andelshavere i koncernen. Beslutningen styrker Arlas position på det britiske marked, og koncernen bliver samtidig det suverænt største mejeriselskab i Storbritannien.

Artiklen fortsætter under annoncen

Et lettelsens suk. Arlas repræsentantskab stemte her til aften ja til at fusionere med den britiske mælkeproducentforening Arla Foods Milk Partnership (AFMP). Foreningen, der består af 1.600 mælkeproducenter, leverer allerede mælk til Arla Foods UK, dog uden at have været medejende andelshavere. De var tilknyttet på langtidskontrakter og havde hele tiden mulighed for forlade aftalen.

Men beslutningen om at fusionere og lukke de godt 1.600 mælkeproducenter ind i folden betyder, at de kan blive andelshavere i Arla Foods-koncernen fra 1. januar 2014. Samtidig styrker Arla sin position på det britiske mælkemarked og kan kalde sig det suverænt største mejeriselskab i Storbritannien.

Aftalen betyder, at Arlas egenkapital bliver forbedret i England og i det hele taget på koncernniveau, fordi de nye mælkeproducenter kommer ind og betaler 7,5 pence pr. liter mælk, de leverer over de næste to år. Det betyder samtidig, at der bliver flere skuldre til at bære selskabet.

Det har længe været et ønske fra begge parter at fusionere, eftersom Arla i slutningen af oktober indleder produktionen på sit nye friskmælksmejeri i det sydlige England. Det bliver verdens største friskmælksmejeri, og man ønsker fra koncernens side at sikre en langsigtet og stabil mælkeforsyning.

Derfor mødtes Arlas repræsentantskab på Hotel Nyborg Strand for at stemme om en fusion. Af de 177 medlemmer i Arlas repræsentantskab stemte 151 for og 20 imod. Seks medlemmer var ikke til stede.

Havde repræsentantskabet stemt imod fusionen, kunne det have ødelagt Arlas troværdighed i England, eftersom man selv åbende for muligheden for at fusionere.

Ifølge Arla sikrer aftalen, at man nu får helt et nyt strategisk spillerum på sit absolut største marked. Fremtidige fusioner bliver langt lettere for koncernen, fordi man ikke behøver at forhandle flere forskellige kontrakter igennem. Nu skal man kun igennem én forhandling som et samlet andelsselskab i England.

Arla

Beslutningen betyder, at Arla får op mod 14.000 ejere i Danmark, Sverige, Tyskland, Belgien, Luxembourg og Storbritannien.

30. oktober skal AFMP som gruppe tage stilling til forslaget, og bliver det et ja, skal den enkelte AFMP-mælkeproducent tage stilling senest 15. november. Medlemskabet vil i givet fald have effekt fra 1. januar 2014.

Arlas samlede omsætning på globalt plan forventes at nå ca. 73 mia. kroner i 2013. I dag er 26 procent af Arlas omsætning i Storbritannien, hvilket gør det til koncernens største enkeltmarked.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere