Del : SMS
Berlingske Business

Arla taber kamp om danske økobønder

04BUSOEkologisk-landmand.jpg
Malkekøer fra 37 økologiske, danske landbrug skal fremover levere mælk til tyske mejerier og små danske mejerier i stedet for til giganten Arla. Foto: Jørgen Kirk

En stime af utilfredse økologiske mælkeproducenter flygter fra Arla Foods til tyske mejerier, der betaler bedre priser.

Artiklen fortsætter under annoncen

En række af Arlas økologiske leverandører går fra årsskiftet over til flere tyske mejerier samt Thise Mejeri og Naturmælk, der betaler mere for mælken end Arla Foods.

Årsagen til leverandørflugten er, at hele Europa og især Tyskland oplever et boom i forbrugernes efterspørgsel på økologisk mælk, der er en stor mangelvare.

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant

Det presser mejerierne i EU til at hæve betalingen til landmændene for at sikre sig råvarer. Men i øjeblikket kan verdens største økomejeri, Arla, ikke følge med især de tyske økomejerier på prisen. Blandt de 37 økologer i Arla, der forlader selskabet 31. december, fordi de der er utilfredse med Arla og længe har forsøgt at presse Arla til at betale konkurrencedygtige priser, er Aksel Lund fra Højer i Sønderjylland.

»Fra årsskiftet skal jeg levere til et lille tysk mejeri. Mere vil jeg ikke oplyse, heller ikke hvor meget mere jeg får for mælken,« siger Aksel Lund.

Tysk industri har brug for dansk mælk, da mejerierne langtfra kan få nok råvarer fra tyske landmænd.

01BUSBONDE3.psd

Arlas pris er uigennemskuelig

Danske økologers udmeldelse af Arla til fordel for et par tyske, herunder Gläserne Molkerei, samt flere mindre danske mejerier, giver de næste to år et alvorligt indhug i Arlas råvareforsyning af økomælk. Det tager nemlig to år for en landmand at omlægge fra konventionel drift til økologisk drift.

De 37 Arla-afhopperne leverer årligt i alt 61 millioner kg mælk. Det svarer til en femtedel af selskabets økologiske mælk i Danmark. Størstedelen af afhopperne har oplyst til Arla, at de ønsker at levere deres mælk til økologiske mejerier i Tyskland på grund af de aktuelt højere tyske priser på økomælk.

Aksel Lund har 300 køer. Han begrunder udmeldelsen med, at Arlas afregningspriser ikke er gennemskuelige.

»Vi vil ikke smide skidt efter Arla, men er blandt andet utilfredse med, at Arlas pris ikke er gennemsigtig. Vi har ikke smækket med døren,« siger han om udmeldelsen.

Arla

Aksel Lund fortæller, at da han og fire sønderjyske kolleger i januar i år begyndte at tale med Arla om at melde sig ud af selskabet og i stedet sende mælken over grænsen, var der en kæmpe prisforskel på afregningspriserne i henholdsvis tyske mejerier og Arla.

Arla har i år hævet sit økologiske tillæg tre gange og samtidig gjort store bestræbelser for at få de utilfredse til at blive i folden. Siden er prisen snævret ind. Men alligvel forlader mange økologer Arla.

»Prisforskellen på afregningsprisen i Arla og i Tyskland er ikke stor, men der er en prisforskel,« erkender Aksel Lund.

Aaaarla

Intens konkurrence om råvarer

Ifølge Arla er der lige nu en intens konkurrence om økologisk mælk som råvare i Europa. Efterspørgslen på økomælk stiger hurtigere end produktionen.

»Der er visse økomejerier især syd for grænsen, der lige nu og i de kommende måneder tilbyder en højere økomælkepris, end vi gør. Det har uden tvivl været fristende for mange af de økologer, der har sendt deres udmeldelser til Arla. Vi er dog ikke et sekund i tvivl om, at Arla vil forblive konkurrencedygtig på den lange bane,« siger viceadministrerende direktør Povl Krogsgaard fra Arla.

I selskabet tror man på, at udbryderne på et senere tidspunkt nok skal komme tilbage i folden.

»Det kommer jo an på, om de kan matche prisen,« siger Aksel Lund fra Højer.

I april i år besluttede Arla at rekruttere nye leverandører for at få mere økologisk mælk i udvalgte områder. Målet er frem mod 2017 at sikre i alt 150-200 millioner kg økologisk mælk yderligere i Danmark og Tyskland, Luxembourg, Belgien og Holland samt op til 50 millioner kg i Sverige. Det svarer til en stigning i Arlas totale økologiske mælkeindvejning på omkring 25-30 procent.

»Vi er naturligvis ærgerlige over de udmeldelser, vi har modtaget. Det bekræfter blot, at konkurrencen om den økologiske mælk i Europa er mere intens end nogensinde før. Det ændrer dog ikke på Arlas ambitioner for den økologiske forretning, som vil vokse i de kommende år. Vi ser en vækst i produktionen hos vores eksisterende økologer og er derudover i fuld gang med at rekruttere nye økologer,« siger direktør Povl Krogsgaard.

ARLA

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere