Del : SMS
Berlingske Business

Arla taber 1,5 mia. kr. i omsætning

Arla
Arla Foto:

Det kraftige fald i de globale mælkepriser rammer Arla Foods hårdt. Selskabet omsætning faldt i 1. halvår af 2015 med 1,5 mia. kr. i forhold til samme periode sidste år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tallene taler deres tydelige sprog. Den globale mælkepris er helt i bund. Både på omsætning og indtjening er Arla Foods ramt af de stærkt faldende priser på verdensmarkedet.

I første halvår af 2015 faldt Arlas omsætning med knap fire procent til 38,3 milliarder kr. fra 39,8 milliarder kr. i samme periode sidste år. Det er et fald på 1,5 milliarder kr.

Aaaarla

De internationale priser på mejeriprodukter har været under et hårdt pres siden sidste år, hvor Kinas samlede import af mejeriråvarer fra hele verden gik i stå og Rusland indførte importforbud på mejeriprodukter fra EU.

Samtidigt steg produktionen af europæisk mælk efter EU’s mælkekvoter ophørte fra 1. april i år, ligesom mælkeproduktionen steg i New Zealand og USA.

Siden begyndelsen af 2014 er den internationale verdensmarkedspris for mælkepulver dykket med 53 procent, så prisen er den laveste siden siden 2009.

ARLA

»Vores omsætning er på det niveau, som vi havde forventet for halvåret. Vi har afbødet effekten af det negative marked ved at flytte de voksende mælkemængder ind i detailprodukter og varemærker, og vi har begrænset andelen af mælk, der bruges til mindre lønsom råvarehandel. Vi gør alt, hvad vi kan, for at begrænse effekten af den generelle situation på verdensmarkedet, men det kan ikke forhindre, at vores andelshavere befinder sig i en barsk situation lige nu,« siger adm. direktør i Arla Foods, Peder Tuborgh.

01BUSUKRAINE-CRISISRUSSIA-F.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere