Del : SMS
Berlingske Business

Arla skal granskes af svensk konkurrencemyndighed

Arla-ansatte brugte bønders penge på guldure og gavekort
Foto:

Den svenske konkurrencestyrelse indleder en omfattende undersøgelse mod mejerigiganten Arla. Det sker efter, at selskabet har besluttet at stramme grebet om medlemmer, der vil sælge mælk til flere mejerier

Artiklen fortsætter under annoncen

Merjerikæmpen Arla er kommet under lup hos den svenske konkurrencemyndighed Konkurrensverket, efter en beslutning om at skærpe reglerne for de mælkebønder, der vil sælge til flere mejerier.

Arla

Ifølge det svenske landbrugsmedie ATL.nu igangsætter Konkurrensverket, der har til formål at sikre fri og fair konkurrence, en »fuldskala« undersøgelse mod Arla.

Arla


Konkurrensverket har gennem længere tid lavet en såkaldt forundersøgelse af Arla Foods på baggrund af en privat henvendelse til myndigheden. Men med den nye beslutning skrues undersøgelsen op i fuld skala, meddeler jurist og sagkyndig i Konkurrensverket Sofie Hagman.

»Havde det ikke været for den her beslutning, havde vi næppe gjort det (indledt undersøgelsen red.),« siger hun til ATL.nu og kalder Arlas nye regler for en potentiel alvorlig trussel mod konkurrencen.

Baggrunden for de nye Arla-regler er, at det kniber med at fylde butikshylderne med økologisk mælk i Sverige. Her har mejerivirksomheden måtte notere sig, at andre mejerier, hovedsageligt Lactalis-ejede Skånemejerier, køber økomælk fra Arla-gårde.

01BUSBONDE3.psd

Det fik Arla Foods repræsentantskab til i denne uge at ændre vilkårene for de medlemmer, der beslutter at dele deres mælkeleverancer mellem forskellige mejerier.

Således må maksimalt syv procent af mælkeleverancen til Arla blive splittet, ligesom at mælkebøndernes varsling af Arla sættes op fra seks uger til fire måneder.
Det er mangel på økomælk i øjeblikket, der får Arlas repræsentantskab til at ændre reglerne, forklarer pressechef i Arla Theis Brøgger.
»Med manglen er det ikke holdbart, at et andet mejeri sammen med Arlas egne landmænd kunne gå ind og levere 50 procent af deres mælk til et andet mejeri,« siger han til Berlingske Business.

Han påpeger, at konkurrenterne har tilbudt en pris, der var meget høj for at lokke landmændene til at give halvdelen af deres økomælk.

»Det har været fristende for nogen, men vores egne landmænd har været bekymret for, at vi ville stå og mangle mælken, så man ville tabe ordre,« siger Theis Brøgger, der oplyser, at Arla selv har kontaktet Konkurrensverket for at oplyse om ændringen.

»Vi har gjort alt for at spille med åbne kort. Arlas egne landmænd vil gerne værne om den økologisk mælk. Og de har været bange for, at de gamle regler kunne betyde, at vi mistede ordre til butikkerne,« siger han.

Arla

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere