Del : SMS
Berlingske Business

Arla jagter nye kunder i Asien efter russisk boykot

A sign is seen outside the headquarters of Danish dairy company
»Det er klart, at når vi efter høje priser oplever kraftige prisfald i markederne som følge af en svagere efterspørgsel i Kina, og et Rusland, der har lukket for importen, så vi mærke vi det...,« siger koncerndirektør i Arla, Jais Valeur. Foto:

Ruslands boykot af fødevarer fra EU tvinger Arla Foods til at jagte nye kunder i nye markeder, bl.a. i Indonesien og Filippinerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arla Foods satser nu på at få skub i salg af bl.a. billigt mælkepulver til asiaterne, araberne og sydamerikanerne.

Det er de drastiske fald i de globale priser på mælkeprodukter, der har fået Arla til at jagte nye kunder på nye markeder. Og det er kunder, der forhåbentlig er villige til at købe billigere mejeriprodukter fra ét af verdens største mejeriselskaber. Prisfaldet er en direkte følge af Ruslands boykot af produkter fra EU og en mindre efterspørgsel fra Kina.

Pics-Arla

Arla vil dermed ikke gøre brug af EUs tilbud om hjælp til privat oplagring af mælkepulver, smør og ost i tre til syv måneder, der netop kommet efter Ruslands boykot af mejeriprodukter fra EU. 

»Som det ser ud nu, så kommer vi ikke til at benytte os af oplagring af mejeriprodukter. Vores styrke er, at vi kan omdirigere produkterne til det russiske marked og ændre mikset af produkter for at sælge dem i Sydøstasien, Mellemøsten og Latinamerika. Prisfaldene åbner for ny efterspørgsel. Når priserne på falder, kommer der nye kunder på markedet,« siger Jais Valeur, koncerndirektør i Arla.

Arla Troldhede Oste fra Arla


Sidste år afsatte Arla varer til Rusland, primært ost, for knap én milliard kr. Arlas globale salgsorganisation er i de seneste uger gået på charmeoffensiv på nye markeder i Sydøstasien, bl.a. Filippinerne og Indonesien.  

»Det er klart, at når vi efter høje priser oplever kraftige prisfald i markederne som følge af en svagere efterspørgsel i Kina, og et Rusland, der har lukket for importen, så vi mærke vi det. På den korte bane vil Arla bl.a. prøve at afsætte mælkepulver i Sydøstasien. Det sker bl.a. ved, at vi lægger vores produktion af ost om til produktion af mælkepulver,« siger Jais Valeur.

UKRAINE-CRISIS/PUTIN


Ruslands regering indførte først i august en omfattende boykot mod  ødevarer fra Europa. Reaktionen kom efter EUs sanktioner mod Rusland for annekteringen af Krim og den russiske støtte til oprørsbevægelserne I det østlige Ukraine. Den russiske aktion har stoppet for import af mejeriprodukter, kød, frugt og grøntsager fra EU. Rundt regnet 10 procent af EUs fødevareeksport til en værdi af 82 milliarder kr. gik sidste år til Rusland. I 2013 eksporterede europæiske mejerier 260.000 ton ost til russerne. 

Direktør Jais Valeur siger, at EU's tilbud om støtte til oplagring af mejeriprodukter især hjælper mindre østeuropæiske mejeriselskaber, der har haft en stor eksport af bl.a. ost til Rusland.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere