Del : SMS
Berlingske Business

Arla i fusionsfare

Arla
Til dansk sommer hører koldskål - her i en Arla udgave. Foto:

Konkurrencemyndighederne spænder ben for Arla i en aktuel plan om at blive Skandinaviens største mejerikoncern.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det svenske landmandsejede andelsselskab Milko havde i 2010 et underskud på 69 mio. kr., og på den baggrund indledte ledelsen i juni forhandlinger med Arla om en fusion.

Fusionen vil gøre Arla endnu større i Skandinavien, men den aktuelle plan ser nu ud til at blive en tynd omgang, efter den svenske konkurrencemyndighed, Konkurrenceverket, indleder en større undersøgelse af den planlagte fusion efter krav fra konkurrenter, skriver Jyllands-Posten.

Både konkurrenter og detailhandlen har udtrykt betænkeligheder ved fusionen mellem Milko og Arla, der allerede er allerede er den største aktør på det svenske marked, og derfor vil Konkurrenceverket lave en større udredning om konsekvenserne af fusionen.

Køer_Business


Undersøgelsen kan kommet til at vare frem til oktober, men hos Arla advarer man om konsekvenserne af en lang udsættelse.

"Selv har Arla og Milko gjort alt for, at fusionen kan finde sted hurtigst muligt af hensyn til de økonomisk trængte Milko-bønder. For dem er tiden knap, og det handler om overlevelse, så vi håber på en afklaring fra Konkurrenceverket så snart som overhovedet muligt," siger Arlas direktør for det svenske marked Christer Åberg.

Advarslen bakkes op af den svenske landbrugsorganisation LRF, hvor flere lokalformænd slår fast, at jo længere tid godkendelse af fusionen varer, jo sværere bliver det for Milkos mælkebønder at overleve.

Med den aktuelle Milko-fusion vil Arla blandt andet få adgang til store mængder mælk og en række kunder i det mellemste Sverige, hvor selskabet er svagt repræsenteret, skriver Jyllands-Posten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere