Del : SMS
Berlingske Business

Arla i alliance med amerikansk megamejeri

peder
Arla indgik onsdag et nyt joint venture med det amerikanske megamejeri Dairy Farmers of America (DFA) om etableringen af et produktionsanlæg for cheddarost i USA. Foto:

Arla indgår et nyt joint venture med det amerikanske megamejeri Dairy Farmers of America (DFA) om etableringen af et produktionsanlæg for cheddarost i USA. De to mejeriselskaber vil bruge partnerskabet til at undersøge markedet for højkvalitets cheddarost på verdens største ostemarked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Cheddarost produceret uden væksthomoner eller kunstige ingredienser er ifølge Arla en mangelvare i USA. Derfor indleder det danske mejeriselskab Arla nu et samarbejde med den amerikanske landmandsejede mejerigigant Dairy Farmers om produktion af »premium« cheddar ost.

I dag er en tredjedel af den ost, de amerikanske forbrugere køber, cheddar.

»Sammen med Dairy Farmers of America og otte af deres landmænd, som skal stå for leveringen af den rå mælk, vil vi undersøge mulighederne for at tilføre disse kvalitetsstandarder til cheddarkategorien gennem vores Arla brand. Det vil gøre os mere attraktive for detailhandelen, hvis vi har cheddar i det amerikanske sortiment, og dermed kan vi øge salget af vores europæiske produkter fremstillet af vores ejeres mælk,« fortæller Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods i en pressemeddelse.



»Vi er glade for at have indgået dette samarbejde med Arla. Arla og DFA ønsker begge at levere produkter af højeste kvalitet til forbrugerne på basis af mælk fra mælkeproducenter, som driver deres landbrug på en bæredygtig og transparent måde,« lyder det fra Rick Smith, administrerende direktør i DFA.

Arla

En del af joint venture-aftalen går ud på at etablere et produktionsanlæg i den vestlige del af staten New York, hvor også de otte gårde, der leverer den rå mælk, ligger. Landmændene, som alle er medlemmer af DFA, skal årligt levere omkring 70.000 tons rå mælk, som opfylder kvalitetsstandarder, som dem, der er opstillet i Arlas eget kvalitetssikringsprogram Arlagården.

Det amerikanske marked har en meget restriktiv kvoteordning for import af cheddar. Dermed har Arla begrænsede muligheder for at importere europæisk cheddar, og derfor er det en bedre idé at satse på lokal produktion baseret på amerikansk mælk. Den fælles investering er 58 mio. dollar. Arla står for en andel på 20 procent.

Det amerikanske marked er en af seks fokusområder i Arlas strategi »Good Growth 2020«. Målet er at blive blandt de ti største aktører inden for ost på detailmarkedet.

Arla i USA har for nylig lanceret en flødeost fra Arla, som skiller sig ud ved at være uden væksthormoner, kunstige ingredienser og smagsstoffer.

»Amerikanerne efterspørger i stigende grad sunde fødevarer, som de kan føle sig trygge ved at spise og servere for familien. Den position, vi har skabt for Arla-brandet, er netop kendetegnet ved autenticitet, transparens og fantastisk smag. Det er en attraktiv position, som i øjeblikket ikke findes i stor stil hverken på mejerihylden og eller i cheddarost-kategorien. Vores forventning er, at de nye cheddarprodukter også kan bane vejen for vores flødeost og andre af Arla® produkter,« forklarer Don Stohrer Jr., som står i spidsen for Arla Foods USA.

18BUSPeder-Tuborgh-151646.jpg


DFA får ledelsesansvaret og vil eje 70 procent af joint venture-selskabet, mens Arla ejer 20 procent, og de otte landmænd, der leverer mælken, ejer 10 procent. Joint venture-selskabet forventes at få 30 medarbejdere.

Etableringen af produktionsanlægget går i gang i efteråret 2016, og produktionen forventes at starte i efteråret 2017.

Arla

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere