Del : SMS
Berlingske Business

Arla har is i maven og venter fremgang i Rusland

ARla_Rus_Business
Arla Foods vokser voldsomt i Rusland for tiden og venter at runde en omsætning på én milliard kroner. Foto:

Arla Foods ryster ikke på hånden i Rusland trods den tilspidsede Krim-krise. I seneste regnskabsår blev der solgt ost og smør for 900 mio. kroner. I år regner mejerigiganten med at runde milliarden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arla Foods har is i maven. Til trods for, at den russiske rubel det seneste år er faldet 26 procent i værdi i forhold til euroen, og Rusland som følge af den tilspidsede Krim-krise midlertidigt er smidt ud af G8, der består bl.a. af Tyskland, Japan, Storbritannien og USA, regner Arla alligevel med markant fremgang i salget i år til over én milliard kr. Det er en fremgang på mindst 100 mio. kroner.

»Vi tror ikke, at den politiske krise eskalerer, så det kommer til at sætte vores forretning i Rusland i fare. Det sker jo undertiden, at der i lande uden for Europa kan være økonomisk og politisk uro. Vores holdning er, at man skal have en lang horisont og forståelse af markederne, at man er rede til at tage de skvulp, der kommer. Vi kan ingenting se på vores afsætning i Rusland. Afsætningen på det russiske marked har aldrig været så hastigt voksende, som den er nu,« siger koncernøkonomidirektør og CFO Frederik Lotz.

Arla omsatte ost og smør i Rusland for 900 mio. kr. i det seneste regnskabsår 2013 og regner med at øge omsætningen yderligere i år til godt en milliard kroner.

»Vi holder naturligvis skarpt øje med situationen i Rusland. Der er dog ingenting, der underminerer vores ambitioner. Ambitionerne er at øge vores tilstedeværelse markant i Rusland. Lige nu tager vi markedsandele fra vore europæiske og russiske konkurrenter. Vi er ved at komme ud i endnu flere millionbyer end i dag gennem en udbygget distribution,« siger CFO'en.

I det seneste regnskabsår var der en vækst i omsætningen på 70 procent i forhold til året før.

»Det er ingen hemmelighed, at lønsomheden for vore produkter i Rusland har udviklet sig ret gunstigt. Selv om vi på den helt korte bane er under pres fra rublen, så er Rusland er stadig et marked, der bidrager ret positivt til den høje mælkepris, vi kan betale vore leverandører,« siger Frederik Lotz.

Han erkender dog, at markedet i Mellemøsten, hvor Arla Foods har været i rigtig mange år, er mere veludbygget og velkonsolideret end Rusland. Det giver højere indtjening.

Mandag tilspidsede situationen, da EU og USA indførte sanktioner mod en en række højtstående russere. Som modaktion mod EU og USA har Rusland tidligere truet med at beslaglægge europæiske og amerikanske aktiviteter i landet. Det vil gå hårdt ud over Carlsberg, men russerne nationaliserer udenlandske værdier, da Carlsberg henter 35 procent af sin indtjening i Rusland.

»Vi overfører regelmæssigt, det vil sige, at vi veksler indtægterne, vi har i russisk valuta, til euro eller danske kroner. Vi er ikke bange for, at vores værdier i Rusland bliver beslaglagt. Vi har ingen store mejerier og ganske få fysiske aktiver i Rusland, men en stærkt voksende forretning. Vores eneste risiko er, at hver gang rublen blive devalueret i forhold til euroen og den danske krone, så koster det lidt på den korte bane, men vores perspektiv er langt. De markedsandele, vi vinder nu, vil vi få glæde af på lang sigt,« siger Frederik Lotz fra Arla.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere