Del : SMS
Berlingske Business

Arla forventer stor omsætningsfremgang

Tuborgh123
Arlas administerende direktør, Peder Tuborgh, vil øge mejerigigantens omsætning med 10 milliarder kroner i 2013. Foto:

Igen i år regner Arla med at øge mejerigigantens samlede omsætning med 14 procent - i 2012 blev det til en stigning på 15 procent, og den kadence vil ledelsen fastholde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ambitiøse Arla fortsætter med stor vækst i omsætningen, viser selskabets seneste nøgletal. 2012 kreerede en omsætning på 63 milliarder kroner, og forventningen til 2013 er omegnen af 72 milliarder kroner. Flotte vækstrater i Rusland og Mellemøsten samt opkøb i Europa skal sørge for at indfri den målsætning.

»Vi har store muligheder for at lave synergier på tværs af landene. Både på omkostningssiden, men også innovations- og markedsdrevne synergier. Der er mange penge i at være en stor spiller på det europæiske marked. Det er faktisk en nødvendighed for at lave penge her,« forklarer administrerende direktør i Arla, Peder Tuborgh.

Nye markeder fastholder stærk vækst

Rusland fortsætter med at imponere som vækstmarked. I 2011 var væksten på 40 procent som følge af en række opkøb, mens 2012 tegnede sig for nominelt fald til 28 procent. Det skuffer nu ikke direktøren.

»De 28 procent er ren organisk vækst, og det er det højeste, vi kender til fra noget marked. Det er langt ud over, hvad markedet konsumptionsmæssigt vokser, så jeg er meget tilfreds,« siger Peder Tuborgh.

Årsagen til væksten findes i en god afsætning af Arlas lønsomme, værdiforædlede produkter som skimmel- og flødeost samt fetaost. Markedet i Rusland fortsætter ifølge Arla de »næste mange år« med at præsentere høje vækstrater for virksomheden. Samme udvikling forventer Arla også i Mellemøsten, hvor efterdønningerne af Muhammed-krisen i 2006 for længst har fortaget sig.

»Vi har haft en vækst i området på et par og tyve procent, og det ligger flot i forhold til det generelle marked, der kun vokser fire til fem procent. Samtidig tager vi markedsandele, og vi er tilbage i fin form i Mellemøsten. Vi ser fremad med væsentlig optimisme,« siger Peder Tuborgh.

Forbrugerne i den del af verden lægger vægt på andre på produkter, og derfor markedsfører Arla sig især med fløde- og smelteoste. Det er i øjeblikket en succes.

Mindre til landmændene

Afregningsprisen til landmændene lander ifølge nøgletallene kun på 2,71 kroner pr. kilo mælk. Altså et fald på omkring 3,5 procent til mælkeproducenterne, der gennem andelsbeviser ejer Arla.

»Løbende har afregningsprisen ligget under sidste år, men til gengæld kommer vi med en rekordhøj efterbetaling til vores andelshavere. Det er jeg tilfreds med, at vi kan. Der er grund til at have respekt for landmændenes situation. De er under et meget stort pres,« siger Peder Tuborgh.

Direktøren understreger, at Arla alligevel sender en stor check., idet tilbagebetalingen bliver omkring 1,1 milliarder kroner, hvilket er rekord. Oveni kommer der ekstra 300 millioner kroner gennem andelshaverbeviset.

Ikke flere opkøb

Arla planlægger ikke flere opkøb i 2013, men vil i stedet konsolidere sig.

»Vi skal have masseret opkøbene fra 2012 ind i de mange virksomhedsaktiviteter, og tjene penge på dem. Det forventer vi at gøre de kommende år,« siger Peder Tuborgh.

Sidste år gennemførte Arla et større effektiviseringsprogram, der betød et farvel til 250 medarbejdere. Peder Tuborgh har ingen konkrete planer om yderligere nedskæringer, men tilføjer, at han hele tiden kigger på staben.

»Fremadrettet handler det også om at effektivisere vores produktion, som vi har gjort år for år.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere