Del : SMS

Arla fanget i global nedtur

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant
ARKIVFOTO 2015 af Arla logo. Foto:

Arla er ramt af en hård global krise, der ikke forsvinder foreløbig. Voldsomme prisfald på mælk kvæler flere og flere af den store eksportvirksomheds 3.100 danske ejere, der producerer mælk til Arla.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens landmænd i de senere dage har blokeret veje over hele Frankrig i protest mod alarmerende lave priser på mælk, går deres kolleger i Danmark og New Zealand ikke så krigerisk til værks. Men også de kæmper som gale for at overleve en af de hidtil alvorligste kriser i mejeribranchen.

For den store industri er ramt af en nedtur af rang. En af Danmarks førende eksportvirksomheder, Arla Foods, er også hårdt mærket af det voldsomme globale prisfald på mælk, som smitter af på de priser, man får for sine produkter.

25BUSjais.jpg

På linje med andre ekspansionsivrige giganter som new zealandske Fonterra og hollandske Friesland-Campina er Arla ramt af en meget svær krise, som tilsyneladende ikke vil forsvinde. Industrien er syg, og sygdomstegnet er, at priserne på mælk længe har været helt i bund. Umiddelbart er der intet tegn på, hvornår sygdommen er overstået. Men det har sandsynligvis lange udsigter.

Landmændene, der leverer råmælk til mejerierne har fået en gevaldig knock-out. De ligger og spræller på staldgulvene i et forsøg på at få vejret igen. Fredag fik Arlas flere end 13.000 nordeuropæiske leverandører, heraf 3.100 i Danmark, endnu et hak i tuden.

ARLA

Nyt prisfald

Selskabet meddelte fra morgenstunden andelshaverne og derefter pressen, at Arla mandag 3. august sænker afregningsprisen til producenterne med 7,4 øre pr. kg mælk til 212,8 øre. Det sker primært på grund af store prisfald på den toneangivende råvarebørs, Global Dairy Trade, GDT, hvor priserne siden februar 2014 er faldet med hele 60 procent.

»Det her er en alvorlig situation for både selskabets ejere og Arla som virksomhed. Da vi er ejet af landmænd, er de lave mælkepriser naturligvis en kæmpeudfordring for os som selskab,« siger koncerndirektør Jais Valeur.

Han peger alligevel på, at Arla befinder sig i en relativ god situation. Mens Arla betaler leverandørerne meget lave priser, har selskabet ingen problemer med salget.

»Vi har masser af kunder og er i god form. Hele markedet er ramt af, at mælkepriserne ligger på et historisk lavt niveau,« forklarer direktøren.

Det bimler og bamler med problemer fra alle sider omkring mælkebønderne. Stimen af prisreduktioner har været så pinefuld og langvarig, at mange af Arlas omkring 3.100 hårdt pressede danske andelshavere, der siden finanskrisen brød ud i 2008 har kæmpet med for meget gæld, har røde tal på bundlinjen. Kun de dygtigste kan undgå at få minus, men heller ikke det er godt nok.

Arla

Urentabel forretning

At producere mælk til ekstremt lave afregningspriser er blevet en urentabel forretning for stort set alle landmænd, og når de fleste samtidig er ude af stand til at gnave af på deres gæld, er det bare uholdbart i længden. Det dør man altså af. Selv som landmand.

En del af Arlas leverandører har drejet nøglen om, enten ved tvangsauktion eller salg af gården, før de bliver tvunget til det af banken. Endnu flere risikerer at følge efter samme vej, med mindre det bliver bedre tider for branchen, men det har nok lange udsigter.

pix-arla

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere