Del : SMS
Berlingske Business

Arla-direktør forventer bedre markedsvilkår i 2016

Arla
Administrerende direktør Peder Tuborgh tror på lysere tider for mælkeproducenterne efter et vanskeligt 2015. Foto:

Administrerende direktør Peder Tuborgh tror på lysere tider for mælkeproducenterne efter et vanskeligt 2015.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter et vanskeligt 2015 ser Arlas administrerende direktør nu frem til et år, hvor han håber på lidt bedre markedsvilkår end i det forgangne.

Her betød EU-mælkekvoternes ophør og faldende efterspørgsel fra Rusland og Kina, at verdensmarkedspriserne faldt markant.

Arla

Men der er små lyspunkter i horisonten, mener Peder Tuborgh.

»Vi har en særdeles vanskelig opgave foran os i 2016, da den globale mælkeforsyning stadig vil være større end efterspørgslen.«

Mælk

»Vi forventer, at det globale marked vil begynde at vende i en positiv retning i anden halvdel af 2016, siger han i en kommentar til 2015-regnskabet.«

Arla har med en række tiltag gjort sit til at ruste sig til den nye markedsvirkelighed. Andelsselskabet har for nylig præsenteret sin 2020-strategi, hvor målet er at vokse i otte globale mejerikategorier og seks markedsregioner.

»Vi er overbeviste om, at Arla har den rigtige strategi til at føre både virksomheden og dens ejere sikkert ind i fremtiden ved at holde fast fokus på organisk vækst inden for vores eksisterende varemærkeforretning,« siger Peder Tuborgh.

Peder tuborgh

Ud over den nye strategi har mejerikoncernen desuden iværksat en sparerunde, der kommer til at koste 500 funktionærer jobbet, og så har man gødet jorden for yderligere vækst på markederne uden for EU.

»Vi har fortsat med at bane vejen for international vækst ved at etablere stærke regionale salgsteams tæt på kunderne og forbrugerne og ved at indgå partnerskaber med stærke lokale aktører i Nigeria, Senegal, Egypten og Australien,« siger Peder Tuborgh.

02BUSBUSINESS-132948.jpg

Arlas totale omsætning faldt med 3,3 procent i 2015, selv om mængden af andelshaver mælk steg med næsten 7 procent.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere