Del : SMS
Berlingske Business

Arla buldrer frem – men profitten tager et drastisk dyk

04busArla-UK3_Business
Verdens største mejeri med produktion af frisk mælk, Arla Aylesbury, nordvest for London, sendte i sidste uge de første produkter ud til supermarkeder i London-området. Når mejeriet i 2016 er oppe på fuld kapacitet, ventes det at producere dobbelt så meget som Arlas tre danske frisk mælksmejerier tilsammen. Foto: Arla Foods

Arla Foods stormer frem med salg af mælk, smør og ost på det britiske marked, men overskuddet i det britiske datterselskab styrtdykker. Når man medregner eksporten fra Danmark, har Arla dog samlet set en god indtjening i Storbritannien, fastslår direktør.

Artiklen fortsætter under annoncen

LONDON: En ny kæmpeordre på 100.000 ton ost, der er Arlas hidtil største enkeltordre nogensinde, vil sætte yderligere turbo på salget og styrke indtjeningen for mejeriselskabet i Storbritannien. Det fastslår Peter Lauritzen, administrerende direktør i Arla Foods UK Limited.

Mens Arlas omsætning på mælke-, oste- og Lurpak-produkter har været i kraftig vækst på det britiske marked, der er Arlas største, halter profitten imidlertid voldsomt bagefter. Det viser årsregnskabet fra Arla Foods UK for 2012, som netop er offentliggjort.

Tallene og bemærkningerne i regnskabet fortæller med al tydelighed, at Arla kæmper i et turbulent marked med benhård konkurrence mellem mejeriselskaberne. Arla Foods UK leverede sidste år en rekordomsætning på 15,8 milliarder kroner, hvilket er en stigning på 16 procent. Men overskuddet før skat faldt fra 308 mio. kroner i 2011 til kun 77 mio. kroner. Overskudsgraden, der fortæller noget om et selskabs evne til at tjene penge, faldt fra 2,3 til 0,7 procent.

04busArla-UK2_Business

»Arlas indtjening i England kommer både fra vores britiske selskab og fra de produkter, vi importerer fra Danmark. Samlet set har vi en god indtjening i Storbritannien. Hvis man udelukkende refererer til vores britiske selskabs regnskab, giver det ikke et retvisende billede,« siger Peter Lauritzen.

Berlingske har mødt direktør Peter Lauritzen på verdens største, spritnye friskmælksmejeri, Arla Aylesbury ved byen Aylesbury, nordvest for London.

I Arla lægger man ikke skjul på, at udfordringerne er enorme. Blandt andet oplever Arla et kraftigt pres på de priser, som detailbutikkerne vil betale leverandørerne af mejeriprodukter.

Peter Lauritzen venter, at Arla UKs omsætning i år når op på godt 19 milliarder kroner. Det skal ses i sammenhæng med, at hans chef, administrerende direktør i Arla Foods-koncernen Peder Tuborgh, venter en omsætning på 75 milliarder kroner i 2013 for hele Arla-gruppen.

Direktøren for det britisk-engelske selskab har som mål i løbet af fire år at få så meget turbo på, at Arla UKs salg i 2017 når op på næsten 23 milliarder kroner. Altså en vækst på fire milliarder kroner på årsbasis.

30BUS412Arla-30-08-2013.jpg

Efter fusionen med Milk Link for et år siden blev Arla Foods UK med ét hug Storbritanniens største mejeri. Med fusionen øgede mejerigiganten sin britiske omsætning med fem milliarder kroner på årsbasis.

»Vores koncern og dermed også Arla UK har en vækststrategi. Ved vores seneste ekspansioner herovre har vi sikret vi os mere råmælk til produktion af blandt andet frisk mælk fra britiske mælkeproducenter, der er blevet andelshavere i Arla. Min vision er, at vi skal eje mælkekategorien i England, uanset om det er mælk med proteiner eller økologisk mælk« siger Peter Lauritzen.

Inden for kort tid har Arla optaget knap 3.000 britiske mælkeproducenter som nye ejere, dvs. andelshavere, og på den måde knyttet dem tæt til selskabet med hovedsæde i Aarhus.

til arkiv

Direktør Peter Lauritzens vision er også, at Arla skal være førende inden for produktion af ost i Storbritannien. For kort tid siden fik direktøren og hans salgsfolk forhandlet en kæmpekontrakt på plads. Det er en ordre med supermarkedskæden Asda på levering af 100.000 ton ost over tre år.

Derudover har Arla, der henter betydelige valutaindtægter hjem til Danmark, i forvejen en stor eksport af mejeriprodukter fra Danmark, der omfatter 60.000 ton Lurpak-smørprodukter og 40.000 ton osteprodukter. Især Lurpak-produkterne, der historisk altid har skæppet i kassen hos Arla, er der penge i at eksportere til Storbritannien.

Peter Lauritzen betegner den nye kæmpeordre som en god forretning for Arla.

»Det er koncernens hidtil største enkeltordre. Når et selskab som Asda, der er ejet af verdens største supermarkedskæde, amerikanske Walmart, giver os en så stor og vigtig kontrakt, er det en blåstempling af Arla,« siger Peter Lauritzen.

En anden milepæl for Arla i Storbritannien er, at selskabet netop har taget det nye supermejeri i Aylesbury i brug. I gigantiske produktionshaller på 55.000 kvadratmeter svarende til 20 fodboldbaner, er det planen at producere tre millioner liter frisk mælk i døgnet til et marked med 25 millioner forbrugere i og uden for London. Også den friske mælk tjener Arla gode penge på, fastslår Peter Lauritzen.

Sidste år præsenterede Arla Foods både vækst i omsætningen og stigende overskud. 2012 blev mejeriselskabets og de 12.000 europæiske andelshaveres bedste år nogensinde målt på indtjening, da Arla omsatte for 63 milliarder kroner. Hver gang Arla omsætter for 100 kroner, kommer 26 kroner fra Storbritannien.

Berlingskes ophold i England var betalt af Arla Foods.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere