Del : SMS
Berlingske Business

Analytiker: Carlsbergs strategiplan vil styrke indtjeningen

CARLSBERG-RESULTS/
Arkivfoto: Carlsberg øl og coaster. REUTERS/Ints Kalnins/Files Foto:

Mens Carlsbergs nye strategiplan som ventet ikke indeholder finansielle mål, så vil dens fokus på salgsrettede aktiviteter og investeringer i udvalgte brands skabe et godt fundament for at styrke indtjeningen i de kommende år. Det vurderer Sydbank i en kommentar til strategien, der roses for sit skærpede fokus på de dyrere premium-produkter.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Et øget salg af premium-produkter skaber efter vores vurdering det bedst mulige fundament for at øge indtjeningen i de kommende år. Vi bemærker, at Carlsberg i den forbindelse vil strømline brandporteføljen og øge investeringerne bag de brands, som har det bedste indtjeningspotentiale fremadrettet«, skriver senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard i en kommentar.

Cees't Hart

Han ser Carlsbergs oprydning og udvælgelse af de rigtige brands som en afgørende brik i strategien, som Carlsberg har døbt Sail'22. Desuden vil Carlsberg øge opmærksomheden om specialøl og alkoholfrit øl.

»Produktinnovation kombineret med øgede investeringer i udvalgte brands vil efter vores vurdering være afgørende for, at Carlsberg kan øge sin indtjening på specielt de vesteuropæiske ølmarkeder, som generelt er kendetegnet af et faldende ølforbrug per indbrygger«, konstaterer Sydbank-analytikeren.

Målsætninger formuleret med få faste holdepunkter

Carlsbergs væsentligste målsætninger i den nye strategi er formuleret med få faste holdepunkter.

Carlsberg offentliggør årsregnskab

Bryggeriet går efter en kontinuerlig organisk vækst i resultatet af primær drift, og en kontinuerlig forbedring af afkastet af den investerede kapital. Desuden formulerer bryggeriet en fast målsætning om, at den nettorentebærende gæld skal reduceres til under to gange driftsresultatet, EBITDA. Endelig hæver Carlsberg målsætningen for udbyttebetalinger til 50 pct. af det justerede nettoresultat fra tidligere 25 pct.

»Vi havde selvfølgelig gerne set, at Carlsberg havde formuleret en mere konkret målsætning for udviklingen af selskabets driftsresultat i gennem strategiperioden. En succesfuld eksekvering af strategiplanen kræver dog efter vores vurdering, at Carlsberg-organisationen holder fokus på de langsigtede forretningsmæssige målsætninger og ikke lader sig styre af kortsigtede finansielle mål, som aktiemarkedet vil stille Carlsberg til regnskab for på kort sigt«, skriver Morten Imsgard og fortsætter:

Cees't Hart

»Derfor kan det fra et ledelses- og eksekveringsmæssigt perspektiv give rigtig god mening, at Carlsberg ikke opstiller mere konkrete målsætninger for den organiske vækst i driftsresultatet de kommende år. Vi forventer, at indtjeningsvæksten vil være størst i 2018 og 2019, men vi modellerer også en betydelig indtjeningsfremgang i 2017.«

Sydbanks anbefaling af Carlsberg er uændret "køb".

Carlsberg offentliggør årsregnskab

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere