Del : SMS

Amerikansk støtte til importørs kamp for elektronisk cigaret

pic-smøg
Den elektroniske cigaret er i modvind i Danmark. Dermed ser det ind til videre ud til, at den traditionelle tobakscigaret (på billedet) stadig er alene på markedet.

Importøren Nycigaret vejrer morgenluft efter at amerikansk domstol har godkendt salget af den elektroniske nikotinholdige dampcigaret, e-cigaret, i USA. Herhjemme har Lægemiddelstyrelsen forbudt salget, som stoppede 23. december sidste år. e-cigaret

Artiklen fortsætter under annoncen
Sagaen om den elektroniske dampcigaret, e-cigaretten, har fået nyt liv efter at en domstol i den amerikanske hovedstad Washington i sidste uge underkendte den amerikanske lægemiddelstyrelse FDA og bestemte, at E-cigaretten hverken er at betragte som medicinsk udstyr eller et rygestopmiddel, men derimod skal sidestilles med tobakscigaretter.

Ifølge dommeren er dampcigaretter snarere en erstatning for tobakscigaretten, som giver brugerne ”det nikotinkick uden tobak, som rygere tørster efter”.

Derfor afsagde domstolen et påbud til FDA om at tillade e-cigaretter med nikotin og at stoppe beslaglæggelsen ved grænserne. Derudover skal de amerikanske myndigheder frigive millioner af konfiskerede nikotinrefillere og dampcigaretter til en samlet værdi af mere end 100 millioner dollar.

Morgenluft



Den amerikanske afgørelse får nu én af de danske importører, virksomheden Nycigaret, som drives af iværksætteren Mikael Rosanes og hans hustru komtesse Camilla af Rosenborg, til at vejre morgenluft.

Mikael Rosanes har i lighed med flere andre importører af e-cigaretter det seneste halvandet års tid kæmpen en indædt kamp med den danske Lægemiddelstyrelse og Sundhedsministeriet får at få lov at sælge e-cigaretten og de dertil hørende nikotinrefillere.

I lighed med de amerikanske myndigheder, mener den danske Lægemiddelstyrelse, at e-cigaretten er at betragte som et lægemiddel og derfor ikke kan sidestilles med et nydelsesmiddel, som cigaretter.

E-cigaretter med nikotin adskiller sig fra rigtige cigaretter ved, at den opvarmes elektronisk i stedet for at blive antændt. Det betyder, at der ikke kommer røg ud af cigaretten, men damp som opvarmer rygerens indåndingsluft. Derved slipper rygeren bl.a. for de skadelige tjærestoffer.

I marts sidste år godkendte Lægemiddelstyrelsen e-cigaretten, såfremt den ikke indeholdt nikotin.

Ny sag



I et forsøg på at omgå den manglende tilladelse til at sælge refillere med nikotin herhjemme, valgte Nycigaret at tilføre refillerne en meget lille mængde tobak med det argument, at der så var tale om et produkt, der kunne sælges som et nydelsesmiddel.

I september 2009 meddelte Lægemiddelstyrelsen imidlertid, at mængden af tobak var så lille, at der fortsat var tale om et lægemiddel. Importøren fortsatte dog salget af refillere via sin hjemmeside, men i november besluttede Sundhedsministeriet, at afgørelsen ikke kunne få opsættende virkning for Nycigaret, og derfor blev salget stoppet 23. december, indtil sagen bliver afgjort af Sundhedsministeriet i foråret.

Med den nye amerikanske afgørelsen truer Mikael Rosanes nu i en pressemeddelelse fra ham og Camilla af Rosenborg med, at han selv vil anlægge en lignende sag ved domstolene herhjemme, hvis Sundhedsministeriet afgørelse skulle gå ham imod.

De omkring 50.000 danske rygere, som bruger e-cigaretten, køber i øvrigt i stor stil deres nikotinrefillere i udlandet via nettet. Flere danske virksomheder har forsøgt sig med at oprette netbutikker i Østeuropa.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere