Berlingske Business
LIVE
15:38 Mærsk risikerer hak i kreditvurderingen

Aldi og Lidl invaderer USA

Lidl
Arkivfoto. Foto:

Konkurrencen på det amerikanske dagligvaremarked bliver endnu hårdere, end den hidtil har været. Aldi vil investere 33 milliarder kr. og åbne 900 nye butikker i USA de næste 5 år, mens Lidl vil åbne 100 butikker inden udgangen af 2018.

Mens Aldi nordlige afdeling for tiden er i gang med at lukke 31 butikker i Danmark, så planlægger Aldi over de næste fem år en vild ekspansion i USA, hvor kæden vil ånne mere end 900 butikker. Det bliver i skarp konkurrence med Lidl-kæden, som selv planlægger 100 butikker i USA inden udgangen af 2018.

Det skriver flere amerikanske medier, bl.a. AP, Wall Street Journal og Forbes.

Planerne om at investere fem milliarder dollar eller 33 milliarder kr. i 900 butikker vil gøre tyske lavpriskæde Aldi den tredjestørste supermarkedskoncern i USA efter giganten Wal-Mart Stores og Kroger Co.

Aldi butikker lukker

Aldi og Lidl ventes især at give de traditionelle dagligvarekoncerner Wal-Mart og Whole Foods, der fokuserer på økologiske fødevarer, kamp til stregen. Med ekspansionen vil lavpriskæden skabe 25.000 job i USA.

Aldi har i dag 1650 butikker i USA og har allerede planlagt at vokse til 2000 butikker inden udgangen af 2018. Og i 2022 vil koncernen have 2550 butikker.

Aldis vækstplan kommer kort efter, at tyske Lidl har meddelt, at koncernen åbner de første 20 butikker i USA på torsdag. Lidls plan er at have 100 butikker inden næste sommer. Og det kræver ansættelse af 5.000 medarbejdere.

Lavpriskæderne Aldi og Lidls invasion og ekspansion kan få stor indflydelse på det amerikanske dagligvaremarked. Deres markedandele vokser støt i på flere markeder i Europa, bl.a. i Storbritannien, mens traditionelle dagligvarekæder har tilbagegang.

»Vi bygger på den succes, vi har over hele Europa,« siger Lidls talsmand Scott Patton til Wall Street Journal.

Discountkæderne ventes at vokse 10 procent årligt i USA frem til 2020. Det er fem gange så meget som de traditionelle kæder, ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Bain & Co, skriver avisen.

Omkring 90 procent af varerne i Aldis og Lidls butikker vil være private label.

Pix-Aldi

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen