Del : SMS

Afgående Carlsberg-boss måske på vej mod nyt topjob

17BUSCarlsberg-Joern-P-Jens.jpg
Jørn P. Jensen, som nu forlader posten som finansdirektør i Carlsberg, er en af landets bedst lønnede på sit felt. Foto: Jens Astrup

Finansdirektør Jørn P. Jensen, som sidste år fik en hyre på over 21 millioner kroner, forlader Carlsberg. Det sker blandt andet efter stærk kritik fra investorer. Måske går han til en topstilling i en anden international virksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da finansbossen Jørn P. Jensen forleden drog på roadshow for at tale med analytikere og investorer i blandt andet London i kølvandet på et meget skuffende halvårsregnskab i Carlsberg, blev topchef Cees ’t Hart hjemme i Valby for at melde en stor fyringsrunde ud.

Hollænderen er i gang med at sætte sit eget lederhold, og i går blev Jørgen P. Jensens egen exit en realitet. Han forlader bryggeri­giganten, der er presset på indtjeningen og ifølge Finans.dk skuffer de tunge investorer fælt. Men det kommer ikke som en overraskelse.

Jørn P. Jensen, i daglig tale Jørn P., var helt sin egen, og havde i administrerende direktør Jørgen Buhls regeringstid en fremtrædende rolle som viceadministrerende direktør med ansvar for store projekter.

Hvis han var blevet i Carlsberg, ville han miste ansvaret fra indkøb til de færdige produkter rullede ud af bryggerierne verden over. I fremtiden får Cees ’t Hart de opgaver under sig.

TV: Derfor er Carlsberg-direktørs exit ingen overraskelse

 

Jørn P. Jensen har haft sin storhedstid i Carlsberg under topcheferne Nils Smedegaard Andersen og Jørgen Buhl. I 2012 blev han af Berlingske, SAS Institute og PFA Pension kåret til årets CFO – finansdirektør – i Danmark. Med en samlet årsløn på 21,2 millioner kr., heraf 9,5 mio. i grundløn, var han i øvrigt sidste år en af landets bedst betalte finansdirektører.

6. februar 2001 vågnede en yngre Jørn P. Jensen op til nogle af de barskeste kommentarer i medierne, som en ny administrerende direktør for et stort dansk selskab nogensinde har været ude for. Hans meget famlende debut som adm. direktør for Carlsberg A/S ved regnskabsfremlæggelsen dagen før kostede nemlig på under et døgn aktionærerne op mod fem milliarder kr. i markedsværdi.

17BUSCarlsberg-Cees-og-Joer.jpg

På et møde for børsanalytikere kunne Jørn P. Jensen ikke give svar på nogle spørgsmål, hovedsageligt om bryggeriets aktiviteter på forskellige markeder. Årsagen var, at han ikke havde tilstrækkelig viden om disse forhold.

Jørn P. Jensen fik altså en ualmindeligt svær start, efter han i begyndelsen af 2001 var blevet forfremmet til chef for det børsnoterede holdingselskab Carlsberg A/S, som Poul Chr. Matthiessen var formand for. Alle bryggeriaktiviteterne lå i Carlsberg Breweries, hvor Flemming Lindeløv var topchef. Carlsberg Breweries var et datterselskab ejet sammen med norske Orkla.

Jørn P. Jensen har efterfølgende været respekteret som en blændende dygtig finansdirektør og var blandt andet en af hovedpersonerne bag Carlsbergs opkøb af Scottish & Newcastle til 55 milliarder kroner i 2008.

Carlsbergs nye koncernchef, Cees 't Hart

Det kan man ikke tage fra den meget private og generte, men også superintelligente talmand, der var hyggelig at snakke med over en fyraftensbajer uden for offentlighedens søgelys.

Jørn P. var i øvrigt også i spil til at få Nils Smedegaard Andersens stilling, da Smedegaard i 2007 flyttede til A.P. Møller - Mærsk. Stillingen som adm. direktør i Carlsberg fik Jørgen Buhl, og de to indledte et forbilledligt samarbejde.

Nu må Jørn P. Jensen søge nye udfordringer. Måske bliver det en topstilling i en anden international virksomhed, for Jørn P. har stadig masser af krudt i sig, siger en kilde, der kender ham godt.

jørn

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere