Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

McDonald's klemmer flere penge ud af færre solgte burgere

McDonalds - 20170725142254463_
Burgergiganten McDonald's tjener flere penge trods faldende omsætning. Free/Colourbox/arkiv

Burgerkæden McDonald's har stadig pres på indtjeningen. Men flere franchises skæpper i kassen.

McDonald's omsætning faldt på verdensplan i første halvår, men resultat steg solidt. Det viser det netop offentliggjorte regnskab.

Samlet omsatte burgerkæden for 11,7 milliarder dollar, 75 milliarder kroner, i de første seks måneder af 2017. Det var et fald på fire procent. Til gengæld steg nettoresultatet til 2,6 milliarder dollar, et hop på 18 procent.

»Vi er ved at opbygge et bedre McDonald's, og det opdager kunderne.«

»Vi opbygger momentum, udnytter vores størrelse og agerer for at fastholde, genvinde og omvende kunder ved at give dem flere grunde til at besøge McDonald's,« skriver administrerende direktør Steve Easterbrook i regnskabet.

MCD

Fremgangen er skabt delvist på baggrund af strategigen om, at McDonald's skal drive færre restauranter selv og i stedet have franchisetagere til at gøre arbejdet.

I første halvår faldt omsætningen i McDonald's-ejede restauranter med små 700 millioner dollar, mens den steg med 245 millioner dollar fra franchisetagere.

Det fjerner en del af omsætningen, men til gengæld kan McDonald's også undgå omkostningerne ved at drive restauranterne. Kæden har et langt større overskud per omsætningskrone fra franchises end for selvejede restauranter.

McDonald's har over 37.000 restauranter fordelt på over 100 lande.

Guy Hands

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen