Berlingske Business
LIVE
BREAKING 14:40 Siemens afskediger 600 medarbejdere på vingefabrik i Aalborg

Domstol forbyder Arla-reklame i USA

Mandag: Arla
Foto:

En amerikansk reklamekampagne fra Arla er blevet stoppet af en domstol i USA. Arla beskyldes for at lave falske og misledende beskyldninger om et bestemt væksthormon.

Da Arla i maj offentliggjorde, at den danske fødevareproducent skyder 200 mio. kr. i en ny reklamekampagne i USA, var det med et håb om, at Arlas produkter inden for få år er at finde i 20.000 butikker på det amerikanske marked.

Men i fredags blev virksomheden mødt af en betydelig forhindring, da en amerikansk forbundsdomstol i Wisconsin nedlagde et foreløbigt forbud mod Arlas reklamekampagne, der går under navnet Live Unprocessed.

FREDAG - Arla

Det er det amerikanske firma Elanco Animal Health og medicinalvirksomheden Eli Lilly, der har anklaget fødevareproducenten for at lave falske og misledende beskyldninger mod væksthormonet rbST. Hormonet sælges af Elanco Animal Health.

Ifølge domstolen er produktet et afprøvet og sikkert mejeriprodukt godkendt af FDA (Food and Drug Administration) i 1993, og derfor er Arla blevet påduttet at stoppe reklamekampagnen.

Dommeren forbød derudover, at Arla i fremtiden påstår – enten direkte eller implicit – i nogen form for reklamer, på hjemmesider eller gennem anden offentlig kommunikation, at rbST eller mejeriprodukter fra køer, som har indtaget rbST, er farlig eller usikker. Arla må ikke påstå, at mejeriprodukter lavet af mælk fra køer, der har indtaget rbST er dårligere kvalitet eller usundere end andre produkter, samt at forbrugere ikke skal spise produkterne eller servere dem til venner.

07BUSPIX-PETER-GI-RTZ-CAR#2.jpg

Arla anker dommen

Dommen har skabt utilfredshed hos Arla, der vil gå ind i sagen med oprejst pande.

»Vi er ekstremt skuffede over dagens foreløbige dommerkendelse og har i sinde at anke dommen. Vi ser frem til at forsvare os selv i den her sag,« lyder det fra Donald Stohrer Jr., der er Arlas direktør for det amerikanske marked, i en pressemeddelelse.

Arla mener, at det simple er det bedste. Derfor er virksomheden stolt over at holde mejeriprodukterne så simple som muligt.

»Folk i dag kræver i stigende grad enklere fødevarer og mere gennemsigtig madpraksis. Som et selskab, der ejes af mejeribønder, lægger vi virkelig stor vægt på dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og miljømæssigt ansvar for at lave vores smagfulde og exceptionelle mejeriprodukter,« lyder det fra direktøren.

Animationsfilm af børn

Mange amerikanske farmere sprøjter væksthormonet rbST i køerne for at booste mælkeproduktionen. Men ifølge nyhedsmagasinet Forbes vil flere og flere amerikanske forbrugere af sundhedsmæssige årsager ikke drikke mælk fra mejerier, der har fået disse hormoner.

15BUSArla-Innovation-Center.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Fantasien skal føre Arla ind i fremtiden

Arla lancerede sidste måned en stor reklamekampagne, der indtil slutningen af sidste uge har kørt på YouTube og Facebook. Reklamekampagnen består af to animationsfilm med børn, der skal fortælle, hvad eksempelvis rbST er. I den ene film ender det med, at moderen giver barnet en bagel smurt med Arlas flødeost, der ikke indeholder hormonet.

Budskabet fra Arla er, at virksomhedens flødeost, men også skiveost og snackost, kommer fra en produktion, hvor der hverken er brugt væksthormoner, antibiotika eller stabilisatorer.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen