Del : SMS
Berlingske Business

Tryg har fordoblet overskuddet i år

pix-tryg
  Foto:

Forsikringskoncernen Tryg har i årets første ni måneder fordoblet sit overskud før skat. Erstatningerne er dykket kraftigt og investeringsresultatet stærkt forbedret.

Artiklen fortsætter under annoncen
Forsikringskoncernen Tryg har i år klaret sig markant bedre end forventet. Forsikringsselskabet har undgået større erstatningsudbetalinger på grund af vejret, selskabet har haft større fokus på lønsomheden, og endelig har Tryg haft succes med sine investeringer.

For de første ni måneder af 2012 har Tryg tjent 2.379 mio. kr. før skat mod 1.136 mio. i den tilsvarende periode sidste år. Navnlig tredje kvartal har været stærkt. Her er resultatet før skat løbet op i 976 mio. kr. mod 279 mio. kr. i tredje kvartal 2011. Analytikerne havde regnet med et overskud på 748 mio.

Trygs præmieindtægter er i år steget en smule til 15,2 milliarder kr., men resultatet af selv forsikringsdriften er steget med næsten 50 pct. til 1.844 mio. kr. Endnu bedre er det gået på investeringssiden. Tryg har i år opnået et investeringsafkast på 580 mio. kr., hvor selskabet sidste år tabte 83 mio. kr.

Den såkaldte combined ratio, der viser hvor stor en del af forsikringspræmierne, der er gået til erstatningsudbetalinger og omkostninger, viser i år et fald  fra 92,6 pct. til 88,5 pct., og det skyldes først og fremmest afløbstab på skybrud i juli 2011 og positiv effekt af tværgående reassurancedækning.

"I år er vi blevet hjulpet af et godt investeringsresultat, men vi skal blot kigge et år tilbage for at få bekræftet, at det ikke er noget, vi kan kalkulere med. Indtil videre har vi også været godt hjulpet af vejret, som, set med forsikringsbriller, har været rigtigt godt. Derfor er der ingen vej uden om at fortsætte med at effektivisere vores drift og fjerne omkostninger, der ikke skaber nok værdi for vores kunder," siger Trygs koncernchef Morten Hübbe i en kommentar til regnskabet.
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere