Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Tryg hæver priserne - men vil give kunder point for deres evner bag rattet

billede tryg
Trygs koncernchef, Morten Hübbe, vil give kunder point for deres bilkørsel. Foto:

Flere bilskader betyder nye prisstigninger hos Tryg. Selskabet er også på vej med et nyt system, der giver kunderne point og i sidste ende rabat efter, hvordan de kører bil.

Der er for mange bilister, der sender sms’er eller på andre måder er ukoncentrerede, mens de kører bil. Det giver flere bilskader, og det vil forsikringsselskabet Tryg nu øge indsatsen for at sætte en stopper for.

Selskabet er i gang med at teste et nyt system i Sverige, hvor kundernes kørsel registreres via en app på telefonen, og i sidste ende får kunden en billig bilforsikring for pæn kørsel og en dyrere forsikring for risikofyldt kørsel. Og det er der ifølge Tryg, der er landets største forsikringsselskab, brug for.

09BUSSelvk-rende-Voldsom-Vo.jpg

Tryg-direktør Morten Hübbe har fredag morgen fremlagt koncernens regnskab. Det viser en lille stigning i koncernens toplinje i form af præmieindtægterne, hvilket direktøren glæder sig over, og det viser et usædvanligt godt investeringsafkast, hvilket direktøren også glæder sig over.

Men han ser også en tendens til stigende antal skader på bestemte forretningsområder. Og blandt andet på den baggrund vælger Tryg at hæve priserne i 2017.

»Det kommer til at ligne det, som vi gjorde i 2016; nemlig en indeksering med omkring 3 procent. Og det er jo inflationen plus en lille smule, som i høj grad dækker over, at der er områder, hvor vi kan se, at skaderne stiger. Ser man fra 2014 til 2016, er bilskaderne steget 10 procent. I samme periode er elektronikskaderne steget med over 50 procent, og kloakskader er steget med omkring 16 procent,« siger Morten Hübbe.

Stormen Urd

Han fortæller, at der over en lang periode registreres færre alvorlige personskader ved biluheld, blandt andet fordi bilerne er blevet mere sikre. Men han ser altså også en tendens til, at de mindre bilskader stiger i antal.

»Vejdirektoratet har vist, at vi over en femårig periode har set, at der er kommet 250.000 flere biler på vejene i Danmark. Og der er også lavet en undersøgelse, der viser, at når vi bliver mere uopmærksomme i trafikken og sidder og sms’er, og hvad vi ellers gør, så stiger risikoen for uheld med en faktor 6. Og så er der den nye tendens, at sensorer i kofangerne gør, at vi laver færre skader, men til gengæld koster det måske fire gange så meget at reparere en kofanger med sensor i som at reparere en kofanger uden sensor i,« siger Morten Hübbe.

Business people negotiating a contract

Ét er at hæve priserne, men Tryg øger også indsatsen på at forebygge skaderne, hvilket selvfølgelig er til gavn for både kunder og Tryg. Og det arbejde har nu ført til, at Tryg allerede er i gang med at teste et nyt system hos kunderne i Sverige, hvor kunderne får point for, hvordan de kører bil. Systemet skal senere udbredes til Danmark.

»Vi har lavet det, vi kalder Smart. Man downloader en app til sin telefon, og så registrerer appen, hvordan man kører. Hvor meget accelererer man, hvor meget bremser man, hvor mange G-kurver er der i svingene, osv. Og så kan man få rabat på sine forsikringer efter det,« siger Morten Hübbe og tilføjer:

»Her i foråret går vi i markedet med en ny løsning i Sverige, som vi kalder Smart Plus. Der putter vi et OBD-stik i bilen, og via det stik registrerer vi, hvornår på døgnet man kører, og hvor lang tid man kører og andre ting omkring køreadfærd. Så kan man bruge det til at give kunden feedback på, hvor godt de kører, også sammenlignet med andre, men vi kan også sige, hvordan det påvirker risikoen for skader og dermed forsikringsprisen,« siger Morten Hübbe.

Det kan særlig være godt nyt for yngre bilister, der normalt betaler en meget høj forsikringspræmie, fordi der typisk sker flere skader blandt nye bilister. Men hvis de kører pænt, kan de altså få en billigere forsikring hos Tryg.

bil

Hidtil har man set, at flere forsikringsselskaber har tilbudt at installere en såkaldt sort boks i kundernes biler. Den registrerede ligeledes kørselsadfærd og havde betydning for pris og selvrisiko i tilfælde af skader.

Ifølge Morten Hübbe giver teknologien nu forsikringsselskaberne bedre mulighed for dels at belønne, men også at påvirke kundernes adfærd.

»Den sorte boks har altid været lidt besværlig og lidt dyr. Teknologien gør, at det bliver billigere og billigere og nemmere og nemmere, og så bliver kommunikationen tilbage til brugeren også smartere. Eksempelvis kan vi sende en besked til kunden; »Nu har du lige afsluttet en tur, du fik maksimumpoint, stor smiley«. Hele den her gamification-bevægelse (spilificering, red.) gør, at det gerne skal være lidt sjovt og kunderne gerne skal have lidt feedback på det, for at det giver mere mening for dem,« siger Morten Hübbe.

Billede

Tryg-direktøren kan endnu ikke sige, hvornår Tryg er klar til at indføre Smart-systemet i Danmark.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen