Del : SMS
Berlingske Business

Tryg anklages for at pynte på priserne

trygg
Foto:

En midlertidig rabat sendte Tryg op blandt de billigste forsikringsselskaber målt på bilforsikringer, men prisportalen Comparo mener, at det er snyd, og har derfor fjernet rabattens synlighed.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere og flere forsikringskunder bruger prissammenligningsportalen Comparo til at finde en billigere bilforsikring, og disse kunder kunne i begyndelsen af januar konstatere, at store selskaber som Codan, Alm. Brand og Tryg oftest faldt dyrt ud. Men i slutningen af januar ændrede billedet sig, og Tryg var nu blandt de billigste.

Årsagen er, at Tryg har indført en rabat på ti procent ved selvbetjening online samt en yderligere såkaldt samlerabat på 15 procent, der dog gives, uanset om man samler sine forsikringer. Altså 25 procent rabat i alt.

Problemet er blot, at den store rabat kun gælder det første år. Det vil sige, at hvis man får tilbudt en pris på 5.400 kroner for sin bilforsikring, vil den efter første år pludselig stige til 7.200 kroner.

Tryg snyder på vægten

Dermed snyder Tryg på vægten, mener Comparo, der ikke vil acceptere sådanne uigennemsigtige midlertidige rabatter.

»Vi henter jo priserne fra selskabernes hjemmesider, og det vil sige, at lige pludselig skød Tryg op ad listen i vores prissammenligninger og fremstod som meget billige. Det er de også, hvis de giver 25 procent rabat. Men problemet er, at vi ikke vil vise alle de her engangsrabatter. Vi vil kun vise de priser, der også gælder efter det første år,« siger Lars Lund-Nielsen, administrerende direktør for Comparo, der derfor har gjort rabatten usynlig i prissammenligningen.

Hos Tryg afviser kommunikations-direktør Steffen Lundgren Kristensen al snak om snyd, ligesom han ikke mener, at det er uigennemsigtigt for kunderne.

22BUSMorten-Hubbe-inde.jpg

»Vi angiver tydeligt, at rabatten gælder det første år. Inden for det første år efter tegning af forsikringen vil kunden blive kontaktet af Tryg, og vi er proaktive i forhold til at sikre, at kunden er fuldt oplyst om, at rabatten gælder første år,« siger han og uddyber om rabatterne:

»Vi ønsker med onlinerabat at signalere, at der kan være penge at spare ved at betjene sig selv, og at der er mulighed for at opnå en samlerabat, hvis forsikringerne samles i Tryg. Vi har valgt at give samlerabatten på forhånd, uanset om kunden endnu ikke har taget stilling til, om hele forsikringsforholdet skal samles. Dog er det uden de øvrige fordele, der følger med ved at samle forsikringer i Tryg,« siger han og nævner blandt andet gratis vejhjælp, som kun gives til kunder, der samler forsikringerne.

Fokus på fordelsprogram

Ifølge Comparo er det meget påfaldende, at Tryg indførte rabatten blot få dage efter, at konkurrenten Alka havde igangsat en TV-kampagne, der netop fokuserer på bilforsikringer via Comparo-søgemaskinen.

»Vi kan se i vores log, at Tryg ændrede sine priser mandag 27. januar. Så de har lige haft en weekend til at ændre dem, for Alka indledte deres kampagne kun fire dage tidligere,« siger Lars Lund-Nielsen.

huno

Tryg oplyser, at »de taktiske tiltag i højere grad« skyldes andre ting.

»Vi har haft fokus på at markedsføre vores Tryg Plus-fordelsprogram, og vi afviklede derfor en TV-kampagne med fokus på fordelsprogrammet fra 6. til 26. januar, og at vi vælger at aktivere taktiske kampagnetiltag i forlængelse af en TV-kampagne er meget normalt. Vi holder selvfølgelig altid øje med vores konkurrenters kampagner, men i det konkrete tilfælde skyldes de taktiske tiltag i højere grad vores egen strategi – og vi er rigtig glade for at kunne tilbyde en af markedets bedste bilforsikringer til så fordelagtig en pris,« siger Steffen Lundgren Kristensen.

17BUSTryg-Forsikring-Logo.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere