Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Totalkredit får millionbøde for falsk markedsføring

Vildledende markedsføring
Foto:

Landets realkreditkæmpe er blevet idømt en bøde på 1 million kroner for overtrædelse af markedsføringsloven.

Det var i strid med loven, da Danmarks største realkreditinstitut, Totalkredit, førte sig frem med, at bidragssatsen ikke kunne stige.

Sådan lyder dommen fra Københavns Byret, der torsdag har idømt Totalkredit en bøde på 1 million kroner for overtrædelse af markedsføringsloven ved ikke at omtale, at bidragssatsen kunne blive højere i to produktark for fastforrentede realkreditlån.

totalkredit

»Tiltalte har dermed anvendt urigtige angivelser ved at angive, at ydelsen var kendt i hele lånets løbetid, samt udeladt væsentlige informationer om, at selv om renten var fast, så kunne bidragssatsen ændre sig og dermed den samlede ydelse,« lød det i retten, hvor der blev afsat følgende dom:

»Tiltalte findes derfor skyldig i overensstemmelse med tiltalen for så vidt angår overtrædelse af markedsføringslovens § 3, stk. 1.«

Forbrugerombudsmanden Christina Toftegaard Nielsen politianmeldte sidste år Totalkredit, der er en del af Nykredit-koncernen, da hun vurderede, at formuleringerne i realkreditkæmpens produktark havde karakter af vildledende markedsføring.

Det skete efter, at hun havde modtaget mere end 130 klager fra Totalkredit-kunder, der var blevet opmærksomme på formuleringerne i kølvandet på Totalkredits kraftige prisstigninger.

»Totalkredit har markedsført fastforrentede lån med et argument om, at man kender ydelsen på lånet i hele lånets løbetid. Samtidig skriver de i lånekontrakterne, at de kan hæve bidragssatsen, hvilket de jo også har gjort. Men så kender man jo netop ikke ydelsen i lånets løbetid, og jeg har derfor politianmeldt Totalkredit for vildledende markedsføring,« sagde Forbrugerombudsmanden i forbindelse med politianmeldelsen.

Til BM

Camilla Holm, direktør i Totalkredit, erkender, at de konkrete formuleringer har kunnet misforstås.

»Vi er ærgerlige over denne sag. Vi har kun interesse i at oplyse så præcist som muligt om vores produkter. Det har vi ikke gjort i denne sag. Det beklager vi og accepterer rettens afgørelse,« siger Camilla Holm i en pressemeddelelse.

»Da vi selv blev opmærksomme på fejlen i marts sidste år, rettede vi den med det samme. Nu betaler vi naturligvis den bøde, vi har modtaget, og betragter sagen som afsluttet,« tilføjer hun.

Totalkredit-direktøren lægger fortsat vægt på, at produktarkene ikke handlede om bidragssatser, men om at beskrive forskellene mellem lån med fast rente og lån med variabel rente.

I Københavns Byret var dommerne enig med Totalkredit i, at realkreditselskabet ikke har udøvet en »aggressiv markedsføring«. Totalkredit blev således frifundet for overtrædelse af markedsføringslovens § 3, stk. 2.

Worried couple checking bank account online
For abonnenter LÆS MERE : Sådan undviger du realkredittens pristæsk

Trods dagens millionbøde til Totalkredit skal selskabets kunder ikke umiddelbart regne med at få penge tilbage. Juraprofessor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet Lars Bo Langsted har tidligere vurderet over for Politiken, at »der er meget langt fra en vildledende markedsføring til et erstatningskrav«.

»Det er ikke umuligt for kunderne at få et erstatningskrav, hvis Totalkredit bliver dømt, men det er op ad bakke. Kunderne skal nemlig selv lægge sag an mod realkreditforeningen, forklarede Lars Bo Langsted.

Forbrugerombudsmanden har nu 14 dage til at beslutte, om man vil anke afgørelsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen