Del : SMS
Berlingske Business

Topdanmark ramte langt over forventninger

Topdanmark
Foto:

Forsikringskoncernen har haft et godt kvartal og opjusterer forventningerne til hele året med 250 millioner kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen
Forsikringskoncernen Topdanmark har grund til at glæde sig over et vel overstået tredje kvartal. Det resulterede i et overskud efter skat på 523 millioner kroner, hvor analytikerne i gennemsnit havde forventet 381 millioner kroner - de mest optimistiske 459 millioner kroner.

"I 2011 havde vi i tredje kvartal både et historisk voldsomt skybrud, der ramte vores kunder i Storkøbenhavn, og en voldsom stor brandskade på KB-Hallen. Dertil kommer, at vi i 2011 havde væsentligt dårligere investeringsafkast, end vi har haft hidtil i 2012. Derfor er tredje kvartal i år markant bedre," siger Topdanmarks administrerende direktør Christian Sagild i en skriftlig kommentar.

Nøgletallet combined ratio, der viser erstatninger og omkostninger per 100 kroner i præmieindtægter, faldt fra 91,8 til 88,9 i kvartalet.

Trods forbedringen blev Topdanmark dog på dette punkt slået en smule af den anden store forsikringskoncern Tryg, der fik sin combined ratio ned på 87,7.

Topdanmark venter nu et nettoresultat på 1.550-1.650 mio. kr. mod tidligere 1.300-1.400 millioner kroner.

Når man kigger på forsikringskoncernens hovedindtægter, præmier og investeringsafkast, så var der fremgang over det hele. Præmierne til skadeforsikring steg med 1,4 procent, præmierne til livsforsikring steg med 5,4 procent, og endelig steg investeringsafkastet fra et minus på 119 millioner kroner til et plus på 413 millioner kroner i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Samtidig var vejret gunstigt for forsikringsfolk, og det viser sig ved, at udgifterne til vejrrelaterede skader kun blev på 45 millioner kroner i årets første ni måneder mod 216 millioner kroner i den tilsvarende periode i fjor. Men da blev tredje kvartal også ramt af det kraftigste skybrud i årevis.

Men væksten i præmieindtægterne er ikke kommet gratis. På grund af en forøget salgsindsats - især rettet mod private kunder - er omkostningsprocenten i skadeforsikring steget en smule fra 15,7 til 15,8.

Efter det tilfredsstillende regnskab har Christian Sagild ikke planer om generelle præmiestigninger.

"Vores prispolitik skal både være konkurrencedygtig og lønsom, og det kan vi se, at den er. Vi har vækst på toplinjen og en nettotilgang af kunder, og vi honorerer vores mål om at have en indtjening på cirka en tikrone for hver 100 kr. vi får i præmie,” konkluderer han.

Topdanmark opjusterer sin beregnede prognose for hele årets resultat med 250 millioner kroner til et overskud efter skat mellem 1.550 og 1.650 millioner kroner - i øvrigt den tredje opjustering i år.

Endelig oplyser Topdanmark i forbindelse med regnskabet, at det fortsætter sit program med at tilbagekøbe egne aktier. Det forøges endda med 250 millioner kroner til i alt 1,7 milliarder kroner, men samtidig udskydes opkøb for 500 millioner kroner til næste år.

Analyse af IT-hostinbranchen

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere