Del : SMS
Berlingske Business

Topdanmark-boss: »Aldrig er så mange kunder flyttet fra os«

sagild billedfe
Ifølge Christian Sagild, topchef i Topdanmark, har massiv konkurrence på forsikringsmarkedet betydet en nettoafgang af kunder i 2015.

Konkurrencen på forsikringsmarkedet er heftig, siger Topdanmarks topchef Christian Sagild. Selskabet har tabt markedsandele i 2015, men vil fastholde og genvinde kunderne med bedre og mere effektiv service.

Artiklen fortsætter under annoncen

Landets næststørste forsikringsselskab, Topdanmark, har en yderst velkørende og indbringende forretning, men en øget konkurrence i forsikringsbranchen presser indtjeningen, siger topchef Christian Sagild, og det betyder, at Topdanmark i øjeblikket taber kunder.

Torsdag fremlagde Christian Sagild et årsregnskab for 2015, der viste et overskud på godt 1,1 mia. kr., hvilket forrenter egenkapitalen med 21,3 pct. - et niveau, som de fleste virksomheder må kigge misundeligt efter.

sagild bild

Alligevel er der lidt malurt i Topdanmark-bægeret, for toplinjen i form af præmieindtægter er svagt faldende - på privatkundeområdet er de fra 2014 til 2015 faldet med 1,8 pct., og det skyldes ifølge Christian Sagild, at der er stor konkurrence om kunderne.

Diverse kundetilfredshedsundersøgelser viser ofte, at en forholdsvis stor andel af forsikringskunderne overvejer at skifte forsikringsselskab, men at det reelt er ganske få, der i sidste ende gør det. I øjeblikket er situationen dog den modsatte i Topdanmark.

»Vi har aldrig haft så få kunder, der har ønsket at flytte, men vi har heller aldrig haft så mange kunder, der rent faktisk har gjort det. Det er et billede på, at kunderne ikke tager initiativet selv, men at der er mange forsikringsselskaber, der henvender sig til kunderne. Det gælder måske to ud af tre gange, når en kunde skifter,« siger Christian Sagild og tilføjer:

»Vi har i 2015 tabt flere kunder til vores konkurrenter, end vi har vundet fra vores konkurrenter. Så faldet på 1,8 pct. på toplinjen er et udtryk for, at vi har tabt lidt markedsandel i løbet af 2015, men det arbejder vi på at gøre noget ved.«

Hvad arbejder I konkret med?

»Det handler om at fastholde vores konkurrencedygtige priser, men også skærpe vores prissætning. Så handler det om at skabe loyale kunder og sørge for, at de bliver i butikken så længe som muligt. Det er blandt andet ved, at de skal opleve, at de får en ordentlig service,« siger Christian Sagild.

TD

Han nævner, at kunderne allerede i dag udtrykker forholdsvis stor tilfredshed med servicen i Topdanmark. Næsten hver anden kunde giver Topdanmark karakteren 9 på en skala fra 1-9 på deres seneste serviceoplevelse med selskabet.

»Derudover er det vigtigt, at vi arbejder med digitale løsninger, så vi gør det nemt at være kunde hos os. Gør vi det nemmere at være kunde, gør vi det også nemmere for os selv,« siger Christian Sagild.

Den øgede digitalisering i Topdanmark gælder blandt andet en opdateret hjemmeside, tilpasset både computer, tablet og smartphone, hvor kunderne kan se deres forsikringsoversigt, anmelde og følge skader og få adgang til portalen ScalePoint, hvor de selv kan købe nye varer for erstatningspengene.

En præstation bare at holde omkostninger i ro

Den øgede digitalisering skal samtidig gøre forretningsgangene mere effektive, så Topdanmark kan holde omkostningsniveauet nede. Omkostningsprocenten, der viser omkostningerne i forhold til indtægterne, ligger på et lavt niveau på 15,9, og det er en omkostningsprocent, som Topdanmark skal kæmpe - ikke for at få ned, men blot for at bevare, siger Christian Sagild.

»Langt den største del af vores omkostninger er lønninger, og lønningerne er reguleret af en overenskomst, der stiger 1,8 pct. i 2016. I øvrigt er forsikringsbranchen blevet pålagt en lønsumsafgift på 1,4 pct., fordi vi ikke måtte nyde godt af de skattebesparelser, som erhvervslivet i øvrigt modtog i forbindelse med skattereformen. Det vil sige, at inden vi overhovedet har blinket, så er vores omkostninger i 2016 steget med 3 pct. Og hvis vi så eksempelvis har minus én pct. på toplinjen, er det klart, at så stiger omkostningsprocenten. Så bare dét at holde omkostningsprocenten i ro er jo en præstation. Og det arbejder vi med,« siger Christian Sagild og tilføjer:

»Jeg synes, at det nuværende omkostningsniveau er et ret fornuftigt niveau. Jeg har ikke noget bestemt mål for omkostningsprocenten, men jeg har et mål om, at vi skal være så effektive som muligt, og så skal det være præmieudvikling og andre ting der driver, hvad omkostningsprocenten ender med at være.«

Store erhvervskunder forlader Topdanmark

Det er ikke kun på privatkundemarkedet, at Topdanmark er udfordret af en stærk konkurrence. Præmieindtægterne på erhvervskundeområdet falder fra 2014 til 2015 med 2,6 pct., og det skyldes især, at konkurrenter underbyder Topdanmark med priser, som Topdanmark hverken kan eller vil være med på.

»Den mest heftige konkurrence på erhvervsmarkedet finder sted blandt nogle meget store kunder, som typisk går i udbud med nogle års mellemrum. Hvorvidt vi vil være i stand til at holde på alle dem, er svært at sige. Men vi har fastholdt vores filosofi om, at lønsomhed er vigtig, forstået på den måde, at når vi ser en konkurrencesituation, hvor nogle af vores konkurrenter byder på nogle af vores kunder på prisniveauer, som vi med 100 pct. sikkerhed kan sige, at det vil vi tabe penge på, så siger vi tak, men nej tak,« siger Christian Sagild.

Topdanmark har på det seneste gjort mere for at få flere af de mindre erhvervskunder med under 75 ansatte ind, men der skal mange ind for at opveje tabet af de store.

»Vi ser, at specielt på arbejdsskademarkedet er nogle ekstremt hidsige på at få kunderne ind på nogle præmieniveauer, som vi ikke kan genkende afspejler det danske marked for det her. Så vil vi hellere lade kunden gå, og det har vi oplevet nogle gange. Og det er klart, at hvis en større kunde går, så skal der relativt mange virksomheder med under 75 ansatte til at fylde det hul op, og derfor ser vi det her minus på 2,6 pct. på toplinjen på erhvervsområdet. Vi ser os selv være konkurrencedygtige på de områder, hvor vi gerne vil vokse, men vi er også afhængige af, at også større kunder bliver i butikken,« siger Christian Sagild.

Konkurrencen og usikkerheden omkring vækst betyder, at Topdanmark for 2016 forventer et resultat på 800-900 mio. kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere