Del : SMS
Berlingske Business

Tilsyn skærper kontrol med »aktive« fonde

pix_finans
Vicedirektør i Finanstilsynet, Julie Galbo skruer nu bissen på overfor investeringsforeninger, der bryster sig med lånte fjer. Foto:

Finanstilsynet indfører mere kontrol med investeringsforeninger for at undersøge, om de reelt aktivt forvalter deres fonde, eller bare tager sig betalt for det

Artiklen fortsætter under annoncen

Finanstilsynet tager nu nye greb i brug for at sikre sig, at investeringsforeninger ikke bruger falsk markedsføring til at tage sig betalt for en for service, de ikke yder.

Fra årsskiftet skal investeringsforeninger bevise, at de fonde, som de selv oplyser er aktivt forvaltede, rent faktisk også er det. Det siger Finanstilsynets vicedirektør, Julie Galbo til Børsen.

»Når vi spørger de danske foreninger, er der mange af dem, der selv synes, at de er aktive, og som bruger det til at retfærdiggøre et relativt højt omkostningsniveau. Der vil vi føre tilsyn med, om man rent faktisk har et aktivitetsniveau, der retfærdiggør omkostningsniveauet,« siger hun.

De private investeringsfonde herhjemme har tilsammen hundrede tusindvis af privatkunder, der betaler forskellige priser, alt afhængig af, om de vælger en aktivt forvaltet fond eller en passivt forvaltet fond- der f.eks. bare automatisk følger et aktieindeks, og dermed er let at administrere.

Ifølge Børsen koster en dansk passiv forvaltet fond i gennemsnit 6400 kroner om måneden, mens en aktiv fond koster cirka 2-3 gange så meget i omkostninger.

Men i foråret konkluderede analysevirksomheden Morningstar, at 37 danske aktiefonde tager betaling for at være aktive, selvom de ikke er det. Ifølge Børsen viser en opfølgning på den analyse, at der stadig er 30 fonde, der bryster sig med lånte fjer - hvilket svarer til 16 procent af de fonde, Morningstar har analyseret.

Julie Galbo vil dog ikke overfor Børsen konkretisere, hvor mange af investeringsforeningerne, der nu bliver tvunget til at rette ind og sænke priserne.

»Men der vil nok være nogle,« siger hun.

Som udgangspunkt vil en forening, der har »falske« aktive fonde blive mødt med et påbud. Men der kan også være tilfælde, hvor den falske markedsføring kan udløse erstatninger til de kunder, der her betalt for meget for at få forvaltet deres investeringer.

»Efter omstændighederne kan forkerte oplysninger til forbrugerne være strafbelagt. Og hvis det giver anledning til forkert rådgivning, kan det udgøre et ansvarsgrundlag, så investorer, som lider tab pga. en forkert oplysning, kan få erstatning,« siger Julie Galbo til Børsen.

Helt konkret vil Finanstilsynet kræve, at de aktive fonde fra årsskiftet indberetter to nøgletal. Det er Active share, der viser andelen af en fonds portefølje, der er investeret anderledes end det benchmark, fonden måler sig op imod.

Det andet nøgletal er tracking error, der viser den forventede årlige standardafvigelse mellem afkastet på fonden og dens benchmark. Hvis tallet er lavt, har kunden en lille sandsynlighed for et merafkast. Hvis begge de to tal er lave, er det en klar indikator for, at fonden ikke reelt er aktivt forvaltet.

Ifølge Morningstars undersøgelse er to af Jyske Banks investeringsfonde for henholdsvis russiske og tyrkiske aktier de mindst aktivt forvaltede fonde herhjemme.

I bankens investeringsafdeling Jyske Invest er direktør Hans Jørgen Larsen ifølge Børsen overrasket over Finanstilsynets nye tiltag.

»Det er ikke noget, jeg har hørt, før du fortæller det. Under alle omstændigheder går jeg ud fra, at det er noget, de vil diskutere med branchen, hvis de vil til tage den slags konsekvenser,« siger han til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere