Del : SMS

Tidligere aktieaktivist i spidsen for ny hedgefond

Hegdefond
Sammen med Danske Bank har finansmanden Jacob Aarup-Andersen startet en ny hegdefond. Foto:

Finansmanden Jacob Aarup-Andersen er gået sammen med Danske Bank om at starte en ny hegdefond, der skal yde aktivt ejerskab.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han har tidligere været kendt som en aktivist, der gik helt tæt på ledelserne i de store selskaber. Nu starter han sammen med danske Bank en aktie-hedgefond, der skal yde aktivt ejerskab og kræve indflydelse. Fonden skal også investere i danske selskaber.

Det er finansmanden Jacob Aarup-Andersen, som er gået sammen med Danske Bank om at etablere den nye hedgefond. Det skriver Dagbladet Børsen.

”Vi ser ikke os selv som en aktivistfond, men som en aktiv ejer. Det er rigtigt, at jeg har en historik, hvor jeg nogle gange er gået til stålet i nogle virksomheder, men det er ikke det, vi går efter her,” siger Jacob Aarup-Andersen.

”Det er ikke i vores interesse at stå og råbe og skrige af danske virksomheder, vi vil nok snarere tage den med ledelserne i enerum. Men man opnår mest ved en aktiv dialog med de virksomheder, som man har investeret i,” siger Jacob Aarup-Andersen.

Den nye fond har et loft på 15 mia. kr. Den har kørt i lidt over en måned og har cirka en halv mia. kr. under forvaltning.

Jacob Aarup-Andersen har en fortid med ti år i det hårde finansielle miljø i London, hvor han efter sigende snildt kunne arbejde 100 til 120 timer om ugen.

Han flyttede sidste år sammen med familien tilbage til Danmark, hvor han sammen med familien købte et hus i Charlottenlund til en pris på 21 mio. kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere