Del : SMS
Berlingske Business

Sydbank-topchef: Lukning af filialer følger digital udvikling

Karen frøsig
Karen Frøsig - Sydbank - Her fotograferet i bankens hovedsæde i Åbenrå - Aabenraa Foto:

Når Sydbank vælger at lukke flere af sine fysiske filialer rundt om i landet, følger det en naturlig udvikling med stigende brug af digitalisering blandt de private bankkunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det understreger den Aabenraa-baserede banks administrerende direktør, Karen Frøsig, på en konference i Billund torsdag formiddag, hvor et debatpanel blandt andet diskuterer mulighederne for at skabe vækst i landdistrikterne.

Under debatten bliver Karen Frøsig spurgt, om Sydbank ikke har en andel i, at folk vælger at flytte fra lokalsamfundene, når banken vælger at lukke filialer i blandt andet de danske landdistrikter.

Sydbank2

- Jeg er enig i, at der lukkes filialer rundt om i Danmark. Og det gør Sydbank også. Det, der driver os, er, at folk ikke bruger dem i samme omfang længere. Der kommer ikke det samme antal mennesker i filialerne længere, svarer Karen Frøsig.

Hun fortsætter med at sige, at folk i stedet vælger at bruge teknologiske løsninger, og at det er den digitale verden og de digitale muligheder, som er begyndt at dominere mere og mere blandt de private bankkunder.

- For mange er det for eksempel nemmere ar ringe ind til et kundecenter for at få hjælp frem for at tage ned i den fysiske filial, siger Karen Frøsig og tilføjer:

- Det er ikke, som det var før. Og jeg tror ikke, vi kan sætte udviklingen i stå. Derfor mener jeg ikke, at vi påvirker udviklingen ved at lukke filialer i blandt andet lokalsamfundene.

Frøsig2

Som en del af den treårige strategi "Blå vækst", som Sydbank præsenterede i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal i oktober sidste år, sigter banken efter at skulle reducere sine omkostninger med 50 mio. kr. årligt i 2015-priser.

Til at nå den målsætning planlægger banken at skabe en mere enkel organisation ved at have færre medarbejdere og færre filialer. Derudover ønsker Sydbank at skabe en it-understøttelse ved hjælp af interne processer.

I Sydbanks årsrapport for 2014 fremgår det, at banken ved udgangen af året havde 82 filialer i Danmark og tre i Tyskland. Et år tidligere havde banken 97 filialer i Danmark og fem i Tyskland.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere