Del : SMS

Swipp udfordrer MobilePay med ny app

Swipp
Onsdag kan de danske bankkunder downloade den længe ventede fælles app fra Swipp. Foto:

De har udskudt det flere gange gange, men i dag lancerer Swipp langt om længe deres fælles applikation.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det blev en lang og smertefuld fødsel.

Men i dag præsenterer bankerne bag Swipp-samarbejdet deres længeventede fælles applikation, som gør det muligt for de danske bankkunder at overføre penge til hinanden via én app. Indtil nu har overførslerne foregået fra de forskellige mobilbanker.

I første omgang er det ikke lykkedes for Swipp at indgå et samarbejde med Danske Bank om app'en, der derfor vil være ubrugelig for omkring hver fjerde danske forbruger. Det skyldes, at Swipp bygger på en teknologi, hvor overførsler sker direkte fra konto til konto, hvorimod Danske Banks populære løsning for mobilbetaling, MobilePay, kører sine transaktioner gennem Nets og via forbrugernes betalingskort.

Selv oplyser Swipp i en pressemeddelelse, at også Danske Banks kunder kan modtage penge via Swipp ved at tilmelde sig på deres hjemmeside, ligesom de »inden længe« også vil kunne bruge den nye app.

mobilepay

Vil tage kampen op med MobilePay

Ambitionen med Swipp er, at betalingsløsningen med tiden skal erstatte MobilePay som danskernes foretrukne måde at betale via deres mobiltelefon. Og det kan ifølge direktøren for Swipp, Martin Andersen, godt lade sig gøre.

»Vi har en forhåbning om at blive danskernes foretrukne betalingsmiddel. Og det tror vi på, at vi kan, fordi vi leverer en nemmere, billigere og sikrere løsning end de eksisterende betalingsløsninger på markedet,« siger han.

Den nye app skal tage konkurrencen op med sin »intuitive brugerflade« og »et friskt design«, som det hedder i pressemeddelelsen fra Swipp. Og en forbruger kan dagligt overføre flere penge via Swipp, end det er tilfældet med for eksempel MobilePay. 10.000 kroner ligger den daglige beløbsgrænse på, og Swipp kan dermed ikke kun bruges til at købe småting i supermarkedet, men også til for eksempel at købe en cykel, en computer eller en mobiltelefon.

22BUSDanske-Bank-og-Dansk-S.jpg

Faktisk er der adskillige fordele ved at bruge Swipp frem for lignende betalingsløsninger, forklarer Martin Andersen.

»Beløbsgrænserne er større, der er dækningskontrol, og vores konto til konto-løsning gør det billigere for de erhvervsdrivende at tage imod betalinger via vores løsning,« siger han.

Også sikkerheden vægtes højt hos folkene bag den længe ventede applikation fra de danske banker. Hvor MobilePay udelukkende beder om en firecifret pinkode, skal Swipp-brugerne nemlig bruge NemID, når de bruger app'en for første gang.

Samarbejde med Matas på vej

Samtidig med lanceringen af den nye app introducerer Swipp også en ny betalingsform i de næsten 300 Matas-butikker i Danmark, hvor Swipp bliver integreret i alle kædens kasseapperater.

»Da vi mærker en stigende interesse for mobilbetaling, vælger vi nu også at tilbyde Swipp i vores butikker, fordi det er en nem betalingsløsning for både kunder og medarbejdere,« siger Henrik Engberg Johannsen, som er informations- og miljøchef i Matas.

I Matas kan en kunde betale via Swipp på flere måder. Enten scanner kasseekspidienten en QR-kode i den nye app, og ellers kan kunden nøjes med at oplyse sit telefonnummer til ekspidienten og trykke »godkend« på sin telefon, når betalingen dukker op på skærmen.

18BUSSwipp-Modelfoto.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere