Del : SMS
Berlingske Business

Swipp-banker går i flæsket på MobilePay

08BUSSwipp77.jpg_biz
81 banker står bag Swipp, og de vil nu give Danske Banks mobilbetalingstjeneste MobilePay konkurrence.

De 81 banker i Swipp-samarbejdet går nu med en ny løsning direkte efter at kapre Danske Banks mobilbetalingskunder. I forreste frontlinje står en nyansat direktør for mobilbetalingstjenesten, som vil fjerne beløbsgrænserne, have Swipp integreret i butikkernes kasseapparater og på længere sigt gøre dankortet overflødigt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mobilbetalingstjenesten Swipp er træt af at være nummer to efter Danske Banks megasucces, MobilePay. Derfor lancerer de 81 banker i samarbejdet en række nye tiltag og ansætter Nordea-manden Martin F. Andersen som frontmand i en nyoprettet direktørstilling.

Hans første tiltag er at gå direkte efter netop Danske Banks kunder. I dag kan kunder i Danske Bank ikke bruge Swipp til andet end at modtage penge, men en ny løsning skal tilbyde dem fuld funktionalitet, så de både kan sende og modtage penge. Det bliver med en anden teknologi end den, som kunder i en Swipp-bank bruger, men Martin F. Andersen erkender, at man ikke kan vinde slaget om mobilbetaling, hvis Danske Banks kunder – næsten en tredjedel af danskerne – ikke har adgang til tjenesten.

08busmobilepay (2).jpg

»Swipp skal gøres tilgængeligt for alle danskere. Det er klart. Alle skal kunne få swipp-applikationen. Man kan ikke lave det som en konto-til-konto-løsning, ligesom Swipp-bankernes kunder får, men så må man bruge kortstrukturen med de begrænsninger, der så er for det, i form af lovgivningens beløbsgrænser,« siger Martin F. Andersen, som regner med, at den løsning er klar i begyndelsen af det nye år.

Angrebet ind i MobilePays territorium sker blandt andet ved at hæve grænserne for, hvor meget swipp-kunderne kan overføre dagligt. Martin F. Andersen vil endnu ikke løfte sløret for, hvor højt barren hæves i første omgang, men på det langsigtede mål er, at der slet ikke skal være nogen begrænsninger.

Beløbsgrænsen hæves

»Lige nu har vi en begrænsning på 3.000 kroner, inden længe hæver vi den, og på længere sigt bevæger vi os derhen, hvor grænsen er saldoen på din konto. Der sidder nogle forsigtige bankfolk, som skal være med, så vi bevæger os stille og roligt opad, men jeg har tidligere sagt, at jeg vil betale min næste bil med Swipp,« siger Martin F. Andersen.

Beløbsgrænserne kan blive et vigtigt konkurrenceparameter for Swipp-samarbejdet, fordi tjenestens infrastruktur gør det muligt at hæve beløbsgrænserne så meget, som bankerne ønsker, mens teknikken bag MobilePay betyder, at tjenesten skal leve op til betalingskortreglerne og forskellig anden regulering, når beløbene når en hvis størrelse. Disse begrænsninger vil desuden gælde de Swipp-brugere, som ikke er kunder i en Swipp-bank, fordi den løsning, der laves til dem, på samme måde vil køre over Dankortets infrastruktur.


mobilePay

Den forskel, tror Martin F. Andersen bliver afgørende. Med det massive forspring, MobilePay fik i både lancering og antallet af brugere sidste år, var flere eksperter enige om, at løbet var kørt for Swipp, og direktøren erkender, at han kommer fra baghjul. Men han tror på, at det nok skal lykkes.

»Jeg må være ærlig at sige, at mange butikker siger ’hvad er det?’, når jeg spørger, om jeg kan betale med Swipp – og det gør jeg i alle butikker, jeg handler i. Når jeg så viser dem, hvad det er, kan de godt se ideen, og så spørger de, hvordan de får fat i det. Vi skal gøre danskerne bevidste om, at der er noget, der hedder Swipp og for butikkerne, hvor billigt det er. Vi kaster os ud i massiv markedsføring. Vi er nødt til at fortælle kunderne om, at det er nemt, sikkert og billigt,« siger Martin F. Andersen, som desuden har en stribe nye tiltag på vej.

Tempoet skrues op

For øjeblikket er der 80 mand, der arbejder på at skrue tempoet op i udviklingsarbejdet, et af de første resultater ventes at blive en løsning, der integrerer Swipp direkte i butikkernes kasseapparater.

»Der findes en række udbydere af kasseapparatløsninger, og det skal selvfølgelig virke, ligesom når du betaler med betalingskort. De skal ikke stå sidst på dagen og tjekke på en telefon, hvor mange, der har swippet – der skal vi levere en funktionalitet. Det er noget af det allerførste, vi regner med at få søsat, så det kommer til at ske næste år,« siger Martin F. Andersen.

Netop kasseapparatfunktionen er væsentlig for gennemslagskraften i forhold til detailhandlen. Også her er MobilePay førende, idet der er landet en aftale med Dansk Supermarked. Foreløbig udrulles den i kaffeforretningerne, der er tilknyttet kædens supermarkeder, men inden for få år er det meningen, at MobilePay også skal kunne bruges ved kasserne til betaling af dagligvarer.


wall

Netop det fysiske dankort og de øvrige betalingskort, vi alle sammen går rundt med, vil blive helt overflødigt i fremtiden, vurderer Martin F. Andersen.

»Jeg tror, at betalingskort vil leve mange år endnu. At bryde en vane, der er opbygget over så mange år, er svært, men jeg vil gøre alt for, at min kortbunke bliver mindre. I lang lang tid, når du kommer ned i supermarkedet, vil du kunne bruge både mobilbetaling og kort,« siger han.

Martin F. Andersen var selv blandt udviklerne af PC Bank – forløberen til det, vi i dag kender som netbank – og kommer fra en stilling som ansvarlig for både det og mobilbanken i Nordea, samtidig med at han har været med til at udvikle fælles sektorinitiativer som eksempelvis NemID.

Alligevel har mulighederne i mobilbetaling slået benene væk under ham.

»Jeg tror ikke, det er gået op for folk, hvor stort det her bliver. Folk har en opfattelse af, at mobilbetaling er småpengebetaling, men det er en total betalingsløsning også til store ting. Det er derfor, jeg kommer til at købe min bil med Swipp. Det kommer til at dække alt. hvad vi kender af betalinger, fordi vi benytter den her konto-til-konto-struktur. Det er banebrydende, at betalingerne flytter over i telefonen, og det bliver så banebrydende at kortene begynder at forsvinde,« siger Martin F. Andersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere