Del : SMS
Berlingske Business

Storkunder trodser Danske Banks imagetæsk

10BUSPix-Glenn-bred-Danske-.jpg
»Vi vil altid gerne forbedre os, blandt andet på rådgivningssiden. Jeg tror, at med alt det, der sker i banksektoren, er det vigtigt, at vi forstår vores kunder bedre, og at vi sammensætter vores produkter ordentligt, så de passer til den enkelte kunde,« siger Glenn Söderholm, chef for divisionen Corporates & Institutions. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Midt i Danske Banks enorme imagekrise, hvor privatkunder i tusindvis flygter fra banken, er kundetilfredsheden stigende blandt de store institutionelle kunder. Danske Bank kåres til den bedste bank i Norden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske Bank er milevidt fra sit mål om at komme i top tre blandt de nordiske storbanker målt på afkast til aktionærerne, men på et andet område sætter banken samtlige konkurrenter til vægs. Og det endda på kundetilfredshed.

Mens Danske Bank er historisk upopulær blandt privatkunderne, oplever banken stigende tilfredshed i en anden kundegruppe. Det er de såkaldte institutionelle kunder, der blandt andet omfatter pensionskasser, forsikringsselskaber og kapitalforvaltere, der i den årlige Prospera-undersøgelse har stemt Danske Bank ind som den bedste bank i Norden i 2013 ud af 19 medvirkende storbanker.

På en skala fra 1-5 scorer Danske Bank samlet 3,75 i 2013. En forbedring i forhold til året før, hvor scoren var 3,64, hvilket rakte til en femteplads.

Det glæder Glenn Söderholm, chef for divisionen Corporates & Institutions, der omfatter store erhvervskunder og altså institutionelle kunder. Glenn Söderholm overtog posten fra Thomas Borgen, da denne blev adm. direktør i Danske Bank, og Söderholm forklarer, at forbedringen af resultatet skyldes en årrække af hårdt arbejde og en række nylige nyansættelser.

danske bank

»Vi har altid været stærke i markedsrelaterede produkter såsom valutahandel, fastforrentede instrumenter osv. Vi er igennem de seneste par år blevet meget stærkere i vores rådgivning. Og i løbet af de seneste seks måneder af 2013 har vi løftet vores kompetence betydeligt ved at hyre nye folk, så vi har en virkelig god værdikæde i forhold til vores institutionelle kunder. Derfor er jeg virkelig stolt af, at arbejdet giver pote,« siger han.

Hele Danske Bank-koncernen havde i de første tre kvartaler af 2013 samlede indtægter for 29 milliarder kroner, hvoraf de seks milliarder kroner kommer fra Corporates & Institutions. Heraf kommer omkring halvdelen fra de institutionelle kunder, så det er et vigtigt område for Danske Bank, fortæller Glenn Söderholm.

Forbedret kunderådgivning i fokus

Et af tiltagene er en ændring af opgaverne hos mellemlederne kaldet Senior Bankers, der er de ansvarlige for relationen til de største kunder blandt virksomheder og institutionelle investorer.

»I løbet af 2013 har vi revideret vores Senior Banker-rolle. Disse Senior Bankers inden for institutionelle kunder har tre større ansvarsområder; de skal koordinere kundeteamet, de skal sikre, at kunden laver forretninger med os svarende til den kapital, vi allokerer, og så skal de fokusere på strategisk rådgivning. Det har vi ikke været gode nok til i Danske Bank,« siger han og fortsætter:

»Vi har været gode til produktsalg, men når det kommer til strategisk rådgivning, må man ligesom træde ud af banken og se situationen udefra for at se kundens behov på den bedst mulige måde. Der har vi forbedret os meget, og det er den primære årsag til vores bedre resultat, mener jeg.«

På andenpladsen i Prospera-undersøgelsen, der har talt med 167 institutionelle kunder i Norden, kommer svenske SEB med en score på 3,74 og herefter Nordea med 3,68. Karaktererne er blevet til på baggrund af en række underkategorier såsom forståelse for bankproduktbehov, industrikendskab, serviceniveau, forståelse for strategiske mål og relevant fokus. Karaktererne i underkategorierne offentliggøres dog ikke.

Fortsat skarpt kundefokus

Selv om Danske Bank er klatret op på førstepladsen i undersøgelsen, må der ikke hviles på laurbærrene, understreger Glenn Söderholm. Ligesom adm. direktør Thomas Borgen ønsker Glenn Söderholm yderligere fokus på kunden og kundens behov.

BM Danske Bank - afdelingen på Kongens Nytorv.

»Vi vil altid gerne forbedre os, blandt andet på rådgivningssiden. Jeg tror, at med alt det der sker i banksektoren, er det vigtigt, at vi forstår vores kunder bedre, og at vi sammensætter vores produkter ordentligt, så de passer til den enkelte kunde. Det vil vi gerne forbedre,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere