Del : SMS
Berlingske Business

Store forsikrings-selskabers kunder er mest utrygge

forsikring
Kunder i små forsikringsselskaber er meget mere loyale end hos gigantene. Foto: Martin Sylvest Andersen

Kunderne i landets mindre forsikringsselskaber er mere tilfredse og loyale end kunderne i de store forsikringsselskaber, viser ny analyse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er mere trygt at være kunde i et mindre forsikringsselskab end at være kunde i et stort forsikringsselskab. Det er resultatet af en ny undersøgelse foretaget af konsulenthuset Loyalty Group, der har spurgt 3.500 danske forsikringskunder.

I undersøgelsen er kunderne blandt andet blev spurgt om, hvor attraktiv de oplever deres eget selskab i forhold til konkurrenterne, og hvor tilfredse de er med den behandling, de får af deres forsikringsselskab. Og svarene giver et entydigt billede.

Tryg.

Således indtages de seks bundplaceringer af landets seks største forsikringsselskaber, mens henholdsvis Lærerstandens Brandforsikring, GF Forsikring og Alka efterfulgt af en gruppe af mindre selskaber scorer højest i undersøgelsen.

I bunden med en score på blot 51 ud af 100 ligger If, der er Nordens største forsikringsselskab og femtestørst i Danmark, og her beklager kommunikationschef Rikke Thomsen udfaldet.

»Generelt tager vi den slags undersøgelser alvorlige, og i det daglige arbejder vi altid med at forbedre vores kundetilfredshed, i alt hvad vi siger og gør. Vi tager undersøgelsen med i det samlede billede, men vi måler også selv vores kunders tilfredshed, og det er ikke helt det samme billede, vi ser der. Men vi tager det selvfølgelig seriøst og er ikke tilfreds med at ligge sidst i den undersøgelse,« siger hun.

30BUSStormflodsofre-er-vred.jpg

Næstdårligst er Nykredit Forsikring, der i 2010 blev købt af Gjensidige og derfor er en del af den norske Gjensidige-gruppen. Men Gjensidiges kommunikationschef, Trine Andrup, ønsker ikke at forholde sig til den dårlige placering i undersøgelsen.

»Vi har ingen kommentar til Loyalty Groups resultater. Vi forholder os til den årlige Epsi-undersøgelse (kundetilfredshedsundersøgelse fra analyseinstituttet Epsi, red.) i branchen samt vores egne analyser,« oplyser hun.

Berlingske Business gjorde herefter Trine Andrup opmærksom på, at Gjensidige også i den seneste Epsi-undersøgelse havde de mest utilfredse kunder, men hun fastholder, at Gjensidige ikke har nogen kommentarer.

Ifølge Mikkel Korntved, direktør i Loyalty Group, har de store selskaber en tendens til at blive for upersonlige i deres behandling af kunderne.

»Man kan jo se, at de mindre forsikringsselskaber gennemsnitligt har et meget højt tilfredsheds- og loyalitetsniveau i forhold til de andre. De store selskaber har rigtig svært ved at skabe den her intimitet, hvor kunden ikke føler sig som et nummer i systemet. Og det er en af årsagerne til, at billedet ser sådan ud,« siger han.

»Hvis man kigger på topscorerne, så er det kendetegnende ved dem, at der er en form for fællesskabsfølelse omkring dem. Både Lærerstandens Brandforsikring og GF Forsikring er jo medlemsejede forsikringsselskaber, hvor man får penge tilbage, hvis der ikke har været skader, og Alka hører jo også til i fagbevægelsen,« tilføjer han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere