Del : SMS
Berlingske Business

Staten vælger Rothschild igen og igen

pix-rotschild-alm
Foto:

Når staten ofte vælger Rothschild som finansiel rådgiver, skyldes det ifølge ministerierne husets særlige kompetencer. Det behøver der ikke være noget forkert i, mener professor.

Artiklen fortsætter under annoncen
For det britiske finanshus NM Rothschild er den danske stat en rigtig god kunde. Gentagne gange er det udvalgt til at rådgive staten om finansielle forhold, og regningerne, som det udskriver, er ikke små.

I går kom det frem, at Rothschild får størstedelen af de 100 millioner kroner, som staten betaler for rådgivning i forbindelse med Bankpakke 2, og forundersøgelsen af Dongs børsnotering, som Rothschild stod for i 2007, kostede 70 millioner kroner.

»Det er korrekt, at vi har brugt Rotschild en del gange, men vi har også brugt andre rådgivere i et relevant omfang,« siger afdelingschef i Finansministeriet Peter Brixen.

»Det handler for os om at få den bedst mulige rådgivning, så vi vælger ud fra kompetencer. Prisen indgår også, men den er ikke nødvendigvis det afgørende element. Omkostningerne ved at vælge en forkert rådgiver og få et halvdårligt råd, kan være ganske store,« tilføjer han.

Trods de store beløb, er det ikke altid, at staten har rådgiveropgaven i offentligt udbud. Det kan den være i sin gode ret til.

»Som udgangspunkt er en del af de finansielle tjenesteydelser underlagt udbudspligt, men der er undtagelser. Uanset om der er udbudspligt eller ej, er det dog god skik at lave et udbud, men det vil naturligvis afhænge af, hvordan situationen er skruet sammen,« siger professor ved Syddansk Universitet Michael Steinicke.

Faktisk har Rothschild deltaget i et offentligt udbud herhjemme. Det var i 2002, hvor staten indgik en fire-årig rammeaftale med Rothschild, men der indgik også andre banker i aftalen. De er ikke benyttet så flittigt, og det har sin forklaring:

 »Rotschild styrke er de større og lidt komplicerede privatiseringsopgaver, og så forstår de at arbejde i et miljø, der kan være politisk. Det er ikke alle rådgivere, der formår at gøre det,« siger Peter Brixen.

Han henviser til, at Rothschild nok er det finanshus i Europa, som har den største erfaring i at rådgive stater om planlagte privatiseringer.

Først kom Tele Danmark

Første gang staten brugte Rothschild var i 1997, da den ville sælge ud af sine aktier i Tele Danmark. Siden har Rothschild været brugt til rapporter om den danske gas- og elsektor, til overvejelserne om at privatisere Post Danmark, til fusionen af DONG og Elsam, forundersøgelsen af Dongs børsnotering og senest til Bankpakke 2.

»Ministeriet var nødt til på meget kort tid at træffe beslutning om en finansiel rådgiver. For ikke at skabe øget usikkerhed omkring de finansielle institutioner vurderede man endvidere, at det var afgørende, at det ikke blev kendt i markedet, at staten engagerede en finansiel rådgiver til denne opgave,« siger finansdirektør i Økonomi- og Erhvervsministeriet, Jens Lundager.

Han forklarer, at netop Rothschild blev valgt, fordi selskabet har »en enorm kompetence« på området, og fordi det ikke var en normal aktør på det danske kreditmarked.

Der har også været store opgaver, som Rothschild ikke har deltaget i. JP Morgan rådgav om Macquarie Airports overtagelse af Københavns Lufthavne, ABN Amro om salget af Statens Bilinspektion, Danske Bank ved forundersøgelsen af privatiseringen af TV 2/Danmark og Royal Bank of Scotland om SAS aktieudvidelse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere