Del : SMS
Berlingske Business

Sønderlemmende kritik af Tønder Banks salg af risikable kapitalbeviser

Sydbank overtager Tønder Bank
Foto:

Samtidig med at Finanstilsynet fredag pålagde Tønder Bank ekstra nedskrivninger med det resultat, at banken er gået ned, så retter tilsynet en skarp kritik af Tønder Banks salg af højrisikable kapitalbeviser til bankens kunder kort før krakket.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tønder Bank afsluttede i september 2012 et salg af højrisikable kapitalbeviser i form af hybrid kernekapital for 30 mio. kr. til blandt andre bankens kunder. De penge er nu gået tabt i forbindelse med, at Finanstilsynet har pålagt banken at nedskrive 319 mio. kr. på dårlige engagementer med det resultat, at bankens egenkapital er tabt.

På en inspektion i banken i onsdag foretog en nærmere undersøgelse af Tønder Banks salg af kapitalbeviser i kunderne, og den falder ikke godt ud i forhold til bankens ledelse.

"Finanstilsynet har undersøgt salget og fundet, at reglerne om forbruger- og investorbeskyttelse ikke har været overholdt. Finanstilsynets afgørelse indeholder påtaler, påbud og risikooplysning om muligt erstatningsansvar," skriver Finanstilsynet i en pressemeddelelse.

Tilsynet har gennemgået 25 tilfældigt udvalgte kundemapper, og har i den forbindelse konstateret, at det kun i fem ud af de 25 tilfælde har været dokumenteret af banken, at kunderne havde tilstrækkelig erfaring med eller var informeret om de særlige forhold og risici, der er ved de højrisikable hybrid kernekapital-beviser. Det er et krav ifølge investorbeskyttelsesreglerne.

"Finanstilsynet påtaler, at Tønder Bank ikke systematisk har dokumenteret, at kunderne har haft den nødvendige erfaring og kendskab til kapitalbeviserne i forbindelse med, at banken har ydet investeringsrådgivning om produktet," skriver tilsynet i sin undersøgelsesrapport.

Finanstilsynet påtaler også, at Tønder Bank i forbindelse med investeringsrådgivningen om de famøse kapitalbeviser, ikke systematisk har sikret sig, at investeringen passede til kundernes risikoprofil. Endvidere påtaler tilsynet, at det ikke systematisk fremgår, om banken har ydet rådgivning på baggrund af kundens samlede formueforhold eller en afgrænset del af formuen, f.eks. en pensionsopsparing.

"De nævnte påtaler og påbud betyder, at Tønder Bank udsætter sig selv for procesrisikop i tilfælde af eventuelle sagsanlæg mod banken," konstaterer tilsynet i undersøgelsesrapporten.

I første omgang har de kunder, der købte for 30 mio. kr af Tønder Banks hybrid kerne-kapitalbeviser, tabt deres penge.

Seniorrådgiver Lars Krull fra Aalborg Universitet finder det helt urimeligt, at Tønder Bank har solgt de risikable kapitalbeviser på et tidspunkt så tæt på konkursen.

”Prospektet for udbuddet af kapitalbeviser fra september 2012 er efter min bedste opfattelse en nullitet. Banken levede allerede ikke på udbudstidspunktet op til kravene i lovgivningen. Investorerne kan med rette anmode banken (konkursboet) om tilbagebetaling af det investerede. Kravet rettes mod Banken (konkursboet/Bestyrelsen/revisionen), idet disse i forening har udarbejdet et ukorrekt/misvisende prospekt for udbuddet af kapitalbeviser,” skrev Lars Krull fredag aften i en umiddelbar kommentar til Tønder Banks konkurs.

Tønder Banks kunder er overgået til Sydbank. Tønder Banks aktionærer har tabt deres penge, og en del af personale mister formentlig også jobbet. 



0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere