Del : SMS

Sønderlemmende kritik af bankprovisioner

pix-penge
Foto:

Ny rapport stiller spørgsmålstegn ved bankers og investeringsforeningers uvildighed.

Artiklen fortsætter under annoncen

En fortrolig og endnu ikke offentliggjort rapport, udarbejdet til Penge- og Pensionspanelet, retter en sønderlemmende kritik af bankerne for at tjene alt for meget på de provisioner, de modtager fra deres egne investeringsforeninger.

Det sker, når danskerne går til deres bank for at få investeret deres formue i eksempelvis aktier og obligationer, hvor det ofte sker ved at sætte pengene i investeringsbeviser. Den rådgivning der ydes fra bankens side, modsvares af de provisioner kunderne betaler, og her stiller rapporten sig kritisk om rådgivningen er pengene værd.

Bankerne har nemlig et økonomisk incitament via provisionerne, til at anbefale private danskere at investere igennem investeringsforeninger. På trods af det i nogle tilfælde ville give bedre mening for kunden, at investere direkte i en aktie eller obligation. 

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Ifølge rapporten skaber det en ekstra indtjening i bankerne via de såkaldte formidlingsprovisioner på op mod 2,3 mia. kr. årligt. Formidlingsprovisionerne virker urimeligt høje og langt højere, end hvad der ville gælde på et marked med fri konkurrence.

Grunden til, at man kan tale om monopollignende forhold, skyldes bankerne typisk henviser kunder til afdelinger, som udbydes af den investeringsforening, som er knyttet til banken. Hertil kommer en meget begrænset konkurrence fra udlandet.

Hvad er investeringsforeningernes reelle interesser?

Forfatterne undrer sig samtidig over manglen på stordriftsfordele, som ellers er et centralt argument for at investere i investeringsforeninger. Der burde være et negativt forhold mellem priser og størrelse, men billedet er snarere det modsatte. 

Derfor kan man spekulere i hvorvidt formidlingsprovisionen udgør et konkurrenceparameter i kampen med andre investeringsforeninger om at ligge øverst, når banken skal anbefale kunden, hvad vedkommende skal investere i.

Med andre ord kan noget tyde på, at investeringsforeningerne - der skal varetage medlemmernes interesse - fuldt ud er klar over, at bankerne i højere grad vil have provisioner for at anbefale deres afdeling end gode afkast og lave omkostninger til bankens kunder.

Prøv Nyhedsbrev for Bestyrelser i 3 måneder for 990 kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere