Del : SMS

Små firmaer har svært ved at komme af med kontanterne

28BUSMK4.jpg
Restauratør Morten Køster er utilfreds med, at Jyske Bank nu tvinger ham til at betale for at indlevere sine egne penge i bankens døgnbox. Han mener, det er dråben, der får bægeret til at flyde over som erhvervskunde i en bank, der efterhånden handler mere om juicebar og kaffe latte end om kerneforretningen.

Flere banker har lukket kassen for erhvervskundernes kontante indbetalinger. I stedet skal de erhvervsdrivende købe sig adgang til en døgnboks, men det kan være en dyr affære.

Artiklen fortsætter under annoncen

I takt med, at danskerne svinger betalingskortet, overfører penge gennem MobilePay og håndterer økonomien over netbanken, har flere banker valgt at skære ned på den fysiske service ved skranken i banken. Filialer er lukket over hele landet, og antallet af kassemedarbejdere svinder ind.

Samtidig er de erhvervsdrivendes muligheder for at indsætte kontanter ved kassen forringet. Flere banker tilbyder i dag kun en døgnboks, og det er ofte forbundet med en række gebyrer.

Peter Nyholm Jensen, finansredaktør

Morten Bech Køster er en af de erhvervskunder, der fremover ikke længere kan komme af med sine kontanter i banken. Han har i mere end 14 år drevet restauranten No 1 i Århusgade på Østerbro, men Jyske Bank har givet ham besked på, at han efter nytår skal indlevere sine penge i en døgnboks. Det kommer til at koste ham minimum 2.400 kroner om året i gebyr plus 0,5 promille af de penge, han sætter ind.

mobilePay

»Ikke nok med, at jeg får nul-komma-nul procent i rente for de penge, jeg har stående, skal jeg nu også til at betale for at aflevere mine egne penge. Det er helt hul i hovedet. Det svarer jo til, at jeg skulle tage et gebyr, når folk ringer for at bestille et bord eller for at hænge overtøjet i garderoben,« siger Morten Bech Køster.

Mønster hos bankerne

Beskeden fra Jyske Bank var dråben, der fik bægeret til at flyde over hos Morten Bech Køster. Han er nu ved at se sig om efter en bank, hvor han føler sig prioriteret som erhvervskunde.

»Det er bare det seneste eksempel. Til at begynde med gik vi fra at have en bank, hvor man fik renter, til at have pengene stående for sjov. Så kom det til at koste penge at veksle mønter, og så lukkede min lokale erhvervs-filial. Nu skal jeg så bruge denne her døgnboks, der koster en formue set i lyset af, hvad man betaler for. Så jeg tænker, vi har nået smertegrænsen,« siger han.

I Dansk Erhverv, der repræsenterer flere end 17.000 virksomheder inden for blandt andet handel, oplevelse og transport, nikker man genkendende til Morten Bech Køsters oplevelse.

klit

»Det er jo en ekstra omkostning, og man kan sige, at der begynder at tegne sig et mønster af, at bankerne ikke har fokus på det, der burde være deres kerneopgave,« siger markedsdirektør Søren Friis Larsen, der mener, at det godt kan have betydning for virksomhederne, selv om det er forholdsvis små beløb, det drejer sig om:

»Vi har netop set en historie om, at nogle iværksættere får nej til at oprette en erhvervskonto, og selv om de her ting er små i sig selv, gør de det jo ikke nemmere at drive virksomhed. I virkelighedens verden burde bankerne være en sparringspartner og ikke en forhindring for små virksomheder.«

Sikkerhedshensyn

I Jyske Bank er markedsdirektør Mads Pinstrup ked af, at Morten Bech Køster føler sig nedprioriteret. Han understreger, at banken har stort fokus på erhvervskunderne, og at der i øvrigt ikke er noget nyt i, at banken som udgangspunkt ikke tager imod virksomhedernes kontanter i kassen.

»Det er den måde, vi som udgangspunkt håndterer kontantindbetalinger fra vores erhvervskunder, og de oplyste priser er helt i overensstemmelse med det, vi normalt opkræver,« siger Mads Pinstrup fra Jyske Bank Erhverv.

Han understreger, at det ikke er af økonomiske årsager, banken har bedt Morten Bech Køster om at tilmelde sig en døgnboksordning i stedet for at aflevere kontanterne ved skranken. Som han siger, er det et levende menneske, der skal tælle pengene op, hvad enten de lægges i kassen eller i døgnboksen.

»Når vi går ind og vurderer, om vi skal lave en aktiv handling for at ændre en rutine, er det typisk ud fra sikkerhedshensyn, både for kunden og vores medarbejdere. Når en erhvervskunde har indbetalt gennem flere år, kommer der typisk nogle faste mønstre, og det gør det usikkert,« siger han.

Men den køber Morten Bech Køster ikke:

»Nu er det ikke fordi, jeg kommer ned med en halv milliard. De fleste kunder betaler med dankort, så det drejer sig måske om 10.000-15.000 kroner en gang om ugen. Det er pudsigt, for når man som privatkunde hæver samme beløb, er det ikke noget problem. Men skal man sætte penge ind, kan man mærke, det er lidt irriterende. Som om det var nemmere for dem, hvis man lod være.«

En rundringning til en række af de største danske banker viser, at der er stor forskel på, hvor nemt de små virksomheder har ved at komme af med deres kontanter i banken.

Nogle banker har lukket for muligheden for at indbetale kontanter i skranken, mens andre tilbyder et ubegrænset antal indbetalinger uden gebyr.

Samtidig er der stor forskel på, hvad bankerne tager i gebyr for at stille en døgnboks til rådighed for virksomhederne. Eksempelvis er det gratis for erhvervskunder i Den Jyske Sparekasse at have en døgnboks, ligesom der ikke er nogen abonnementsbetaling i Nordea. I Nykredit skal man derimod betale 1.800 kroner om året og i Jyske Bank 2.400 altså årligt, plus gebyrer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere